22/9/08

Τζίτζιφα!



Δείτε τη φωτο προσεκτικά.
Αυτά είναι τα τζίτζιφα του κήπου μου, ένας καρπός μάλλον υπό εξαφάνιση αφού δεν είναι ιδιαίτερα εμπορικός. Κι όμως στη λαϊκή αγορά στη Ramblas της Βαρκελώνης, πριν τρία χρόνια βρήκα τζίτζιφα, μεγάλα και γυαλιστερά, θυμήθηκα οτι τα έτρωγα μικρός στην Πρέβεζα και από τότε αποφάσισα να μεταφυτέψω μια μικρή παραφυάδα.
Δύο χρόνια μετά, ιδού το αποτέλεσμα!

Κάθε χρόνο περιμένω το τέλος Αυγούστου να δω τους πρώτους πράσινους καρπούς στο δέντρο.

Διαβάζω μετά απο μια αναζήτηση που έκανα στο blog Αθηναίου Βορβορυγμοί
«Θα παρομοίαζα την υφή του καρπού με σφουγγάρι. Μιλώντας από τη σκοπιά της μαγειρικής πάντα, έχει ένα πολύ ασθενές " σώμα" που δύσκολα χρησιμοποιείται σκέτο. Αδύναμη θεωρώ και τη γεύση του, με την έννοια ότι είναι αρκετά άγλυκο γιαυτό και τα τζίτζιφα τα καταναλώνουν σιροπιασμένα ή σε κέηκ».

Αυτό μπορεί να ισχύει για τις τζιτζιφιές της Αθήνας και του Πειραιά (βρήκα κάποιες στη Νέα Μάκρη πριν μερικά χρόνια) που πράγματι έχουν σάρκα μαλακή σαν αφρολέξ που δεν σε εμπνέει να τη φας, αλλά τα δικά μου τα τζίτζιφα είναι μια άλλη ράτσα που όπως είπα προέρχεται από τη Δυτική Ελλάδα και προφανώς το πιο υγρό κλίμα τα διαφοροποίησε.
Είναι τα ίδια που ήξερα απο τότε, ο καρπός είναι πιο σκληρός με υφή σαν του μήλου και πολύ γευστικά ενώ το δέντρο έχει πιο έντονα πράσινα και στιλπνά φύλλα. Αν τα φας αρκετά ώριμα (που αρχίζουν να μαλακώνουν, δηλαδή τώρα) η γεύση είναι πιο έντονη και αρχίζουν να θυμίζουν την καταγωγή τους. Χουρμάς!
Όσο κι αν το δέντρο δεν θυμίζει φοίνικα, είναι παραλλαγή του χουρμά ( όπως θα δείτε και στη wiki, η αραβική ονομασία της ποικιλίας είναι "jujube" και στα λόγια ελληνικά έγινε «ζίζιφον».
Σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν οι Κορεάτες και οι Κινέζοι, βοηθά στην καταπολέμηση του στρες!!! Οπότε, όποιος θέλει, μου αφήνει μήνυμα και του χρόνου του στέλνω να φυτέψει. Δεν θέλει καμία απολύτως φροντίδα, μεγαλώνει μόνο του οπότε δεν θα στρεσσαριστείτε ούτε γι αυτό το λόγο!

11 σχόλια:

Andreas P. είπε...

Ενδιαφέρον. Σε μπαλκόνι μπαίνει;

ανεστης είπε...

@andreas p.
Μπαίνει αλλά προσεκτικά, όταν είναι νεαρό το φυτό έχει αγκάθια. Τα ρίχνει οταν μεγαλώνει. Αλλά πόσο να μεγαλώσει σε γλάστρα;

demetrat είπε...

έχεις απόλυτο δίκιο.
Τα τζίτζιφα της πρέβεζας, καμμία σχέση με τα των αθηνών.
Και πάντα η τζιτζιφιά φυτεύεται σε άκρη , ή στο φράχτη.
:)
δ

elenkw είπε...

καλημέρα!
υπάρχει πιθανότητα να μας χαρίσεις κανένα κλωναράκι για να το φυτέψουμε? απο τότε που ήμουν 5 χρονών έχω να φάω και θυμάμαι ακόμη τη γεύση τους!

ανεστης είπε...

@elenkw
Φυσικά. Στείλε μου email (επάνω δεξιά) για να συννενοηθούμε.

Ανώνυμος είπε...

έχω μπροστά μου το μαγικό σακουλάκι γεμάτο τζίτζιφα από τη λευκάδα και δεν ξεκολλάω!χαίρομαι που μοιράζομαι αυτή τη χαρά και με εσάς!

Ανώνυμος είπε...

Καλημέρα, καλή χρονιά.

'Εψαχνα για τζιτζιφιά στο διαδύκτιο και βρήκα τη σχετική σου ανάρτηση απο το 2008.
Έχεις ακόμα την καλή τζιτζιφιά που αναφέρεις; αν ναι μπορείς να μου δώσεις κάποια παραφυάδα η κλαδί να φυτέψω;
Μένω Αθήνα

Μαρία

ανεστης είπε...

Μαρία
στείλε μου το email σου στο abalaibalanis@yahoo.com για να συννενοηθούμε.

Ανώνυμος είπε...

ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ!!!!ΕΧΩ ΣΤΟ ΕΞΟΧΙΚΟ ΤΖΙΤΖΙΦΙΕΣ!!!ΕΚΑΝΑ ΓΛΥΚΟ ΚΟΥΤΑΛΙΟΥ Κ ΜΑΡΜΕΛΑΔΑ!!!ΕΓΙΝΑΙ ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΑ!!ΕΧΩ 2 ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΥ ΦΤΙΑΧΝΩ.ΤΥΧΑΙΑ ΕΠΕΣΑ ΣΤΟ BLOG ΣΑΣ!!ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΑ Κ ΑΠΟΞΗΡΑΜΕΝΑ!!

mavrokos είπε...

Στα 65 μου έμαθα ότι υπάρχει κι άλλο είδος τζιτζιφιάς και φυσικά τζίτζιφου.
Μεγάλωσα στην Μεταμόρφωση Αττικής (τότε Κουκουβάουνες) και τότε υπήρχαν πολλές τζιτζιφιές. Εκείνες οι τζιτζιφιές από μακριά έμοιαζαν με ελιές. και ο καρπός τους σαν σφουγγάρι.
Πριν λίγες μέρες ρώτησα τους γείτονές μου τι δέντρο ήταν στην αυλή τους και αν οι καρποί του τρώγονται. Μου είπαν ότι ήταν τζιτζιφιά. Είχαμε μια ολιγόλεπτη διαφωνία και τελικά καταλήξαμε να παραδεχτούμε αμφότεροι ότι υπάρχουν δυο είδη τζιτζιφιάς.
Η καταγωγή των γειτόνων μου από την Πρέβεζα από όπου και έφεραν και φύτεψαν την εν λόγω τζιτζιφιά.
Στο εξοχικό μου έχω την άλλη τζιτζιφιά η αναπαραγωγή της οποίας γίνεται με καταβολάδα.

Ανώνυμος είπε...

Η πραγματική τζιτζιφιά είναι αυτή που φαίνεται στη φωτογραφία.(zizyphos jujuba)Οι τζιτζιφιές που υπήρχαν στην αττική και σπανίζουν σήμερα είναι οι μοσχοιτιές με ασημένιο χρώμα στην κάτω επιφάνεια των φύλλων.(Eleagnus angustifolius).