13/6/07

Ποιός είπαμε οτι γράφει την ιστορία;

“Τελείως διαφορετικό ως προς το περιεχόμενό του θα είναι το βιβλίο Ιστορίας που θα πάρουν στα χέρια τους οι μαθητές της Στ' Δημοτικού, αφού με εντολή του πρωθυπουργού η ύλη του θα αλλάξει ριζικά. Σύμφωνα με Το Βήμα της Τετάρτης, οι τελικές ανακοινώσεις θα γίνουν τις επόμενες μέρες. Όπως σημειώνει η εφημερίδα, η απόφαση ελήφθη σε μια προσπάθεια να γίνουν ανοίγματα και προς την εθνικοπατριωτική πτέρυγα της δεξιάς παράταξης και τους συντηρητικούς ψηφοφόρους οι οποίοι αντιδρούν έντονα.”
(Από το In.gr)

Για θυμίστε μου… ποιος είπαμε γράφει την ιστορία; Ο νικητής; Η παγκοσμιοποίηση; Η επιστήμη των ιστορικών; Οοοχι!
Την ιστορία τη γράφει ο πρωθυπουργός της χώρας! Ο μόνος ικανός να σταθμίσει πολιτικό / εκλογικό κόστος, να παρέμβει και να βάλει «τα πράγματα στη θέση τους».
Δεν είμαι σίγουρος για την ακρίβεια της ύλης που αποτυπώνεται στο περίφημο βιβλίο και δεν κρίνω την επιστημοσύνη των συγγραφέων. Το θέμα άλλωστε συζητήθηκε σε βαθμό εξάντλησης. Κάναμε το βιβλίο κύριο θέμα σε μια περίοδο που ο τόπος θρηνεί νεκρούς για αστείους λόγους, σε μια περίοδο που η διαφθορά είναι μεγαλύτερη από ποτέ και φυσικά σε μια περίοδο που η κυβέρνηση έψαχνε απεγνωσμένα για θέματα αντιπερισπασμού στο σκάνδαλο των ομολόγων. Έγινε παντιέρα από εθνικόφρονες που κατανάλωσαν τόση ενέργεια όση δεν έχουν καταναλώσει για να βελτιώσουν έστω κατά 1% την ποιότητα της ζωής τους.Και ως γνωστόν, σε μια χώρα που κυβερνιέται από τα δελτία ειδήσεων, σε μια τηλεοπτική δημοκρατία, οι αποφάσεις παίρνονται με κριτήριο τη συχνότητα παρουσίας στα τηλεοπτικά παράθυρα όποιων φωνάζουν περισσότερο, με κριτήριο ποιος κάνει την περισσότερη φασαρία.
Τώρα λοιπόν θα ξαναδημιουργηθεί το «κρυφό σχολειό» επειδή δεν πρέπει να χαθούν προς το ΛΑΟΣ οι ψηφοφόροι που είναι ευεπίφοροι στην ακροδεξιά ρητορική.

Αν δε, στις δημοσκοπήσεις η ΝΔ δεν πάει όπως τα περιμένει μπορεί να αρχίσουμε να φωνάζουμε για να πάρουμε ξανά την Αγιά Σοφιά!

Να ποιος γράφει την ιστορία του τόπου! Η χωρίς ντροπή μικροπολιτική σκοπιμότητα.
Και θα είμαστε προδότες και ανάξιοι οποιασδήποτε ιστορίας -καλογραμμένης ή κακογραμμένης- αν δεν απαιτήσουμε να μείνει έξω η ιστορία και η διδακτική ύλη από πολιτικές σκοπιμότητες.












...κι έτσι λοιπόν παιδιά μου, ο Καραμανλής προτιμήθηκε ως "πιο κατάλληλος για πρωθυπουργός"...

16 σχόλια:

kelly alamanou είπε...

-αν δεν απαιτήσουμε να μείνει έξω η ιστορία και η διδακτική ύλη από πολιτικές σκοπιμότητες-

Ναι να το απαιτήσουμε αλλά.. " σε ώτα μη ακουόντων" ...
Θα μου πείς ετσι για τη τιμή των όπλων...
καλό σου μεσημέρι.

ανεστης είπε...

Καθόλου για την τιμή των όπλων! Όταν θέλουμε δημιουργούμε θέματα, το αποδείξαμε άλλωστε. Άσε που είναι ακόμα ένας λόγος αποδοκιμασίας των κυβερνώντων. Εφ όσον λοιπόν παίρνουν αποφάσεις με κριτήριο του ποιός κάνει θόρυβο, ας κάνουμε θόρυβο!

PiKei είπε...

Εύγε!

ΑΠΕΙΡΩΤΑΣ είπε...

Πάντα έτσι γράφόταν η ιστορία. Προπαγανδιστικά και κατευθυνόμενα. Και όχι μόνο εδώ. Δεν πρωτοτυπούμε.

ανεστης είπε...

καλώς τον pikei

Απειρω
Ε, όχι με τόσο ξεδιάντροπη συναλλαγή, όχι τόσο πορωμένη σκοπιμότητα. Την δική μας αφασία προδίνει αυτή η είδηση.

BioLogos είπε...

Μήπως στο καινουριο βιβλίο θα παρουσιάζουν τον Παπαδόπουλο και το θίασό του ως εθνικούς ευεργετες??Εδώ που τα λέμε ρε παιδιά εφτιαξε πολλούς δρόμους κ έφερε το ρευμα στο χωριό (ακούγεται συχνα το τελευταίο και με ανυσηχει...Ιστορικό Αλτσχάϊμερ).Με τις υγείες μας.

Ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ είπε...

Πολύ ωραία τα είπες και μπράβο. Προσωπικά βρίσκω ότι το πιο απογοητευτικό από όλα είναι ότι (από όσο δείχνουν τα πράγματα και οι κινήσεις σαν αυτή που περιγράφεις) το εκλογικό αποτέλεσμα θα κριθεί από τους οπαδούς του ΛΑΟΣ και όποιου άλλου ακραίου χώρου θα εμφανιστεί μέχρι τότε. Τι χειρότερο μπορεί να μας βρει άραγε;
Δεν ξέρω αν το "να κάνεις θόρυβο" όπως λες θα βγάλει κάτι, συμφωνώ όμως ότι είναι το τελευταίο που μας έχει μείνει. Θέλει οργάνωση και πίστη. Προτείνεις κάτι συγκεκριμένο;

ανεστης είπε...

Εδώ είναι η μεγάλη παγίδα τώρα. Αν προτείνω κάτι θα είναι σύμφωνο με τα δικά μου «πιστεύω» και δεν αισθάνομαι ότι στον πολυσυλλεκτικό χώρο της blogoσφαιρας ότι πρέπει σώνει και καλά να διεκδικείς συλλογικές πράξεις. Είναι ένα από τα θέματα που με προβληματίζουν καιρό τώρα. Βλέπεις φίλε μου, ο χώρος αυτός είναι ανέξοδος. Οι διαπιστώσεις γίνονται εύκολα, και εγώ ακόμα το κάνω!
Το περισσότερο που μπορώ να ελπίζω είναι να διαμορφώσουμε μια αντίληψη για τη ριμάδα την νεοελληνική πραγματικότητα και τη γύμνια της, να την αντιπαλέψουμε και να κάνουμε εξίσου πολύ φασαρία για να πάρουν υπόψη τους κι αυτούς που περιμένουν περισσότερη «σοβαρότητα». Και συγγνώμη για το αόριστο και γενικό αλλά που να γράφω τώρα πολιτικό μανιφέστο… είναι στη φωτο, δίπλα!

homelessMontresor είπε...

Αυτό το πράγμα που η κάθε κυβέρνηση φέρνει τα πάνω κάτω στη παιδεία για να αφήσει το στίγμα της... έλεος πια!

ανεστης είπε...

homeless
Δεν το κάνουν για να αφήσουν στίγμα, δεν άλλαξαν διαδικασίες και δομές, κάνουν μικροπολιτική! Σπέκουλα με τη διδακτική ύλη για να ικανοποιήσουν ψηφοφόρους!
Εχει τεράστια διαφορά.

Ανώνυμος είπε...

Φαίνεται ότι το βιβλίο έχει προκαλέσει τόσο την ελληνική κοινωνία που το πολιτικό κόστος θα το "εισπράξουν" ούτως ή άλλως ΜΠΛΕ αλλά και ΠΡΑΣΙΝΟΙ.
να προσθέσω και εγώ αυτό το αποσπασματάκι είναι το ίδιο από την παράθεση του πρώτου ποστ: «Το βιβλίο έχει κάνει μεγαλύτερη ζημιά από τα ομόλογα στον χώρο μας» είναι η μόνιμη επωδός των κορυφαίων κυβερνητικών στελεχών, τα οποία μετέφεραν στο Μέγαρο Μαξίμου αρνητικά μηνύματα από την περιφέρεια και ζητούσαν εδώ και πολλές εβδομάδες να δοθεί λύση". Αν πράγματι δεν είχε κάποια βάση αυτή η λαϊκή δυσαρέσκεια δε θα κρατούσε τόσους μήνες τώρα.

ανεστης είπε...

Άρα να καταλήξουμε οτι η ιστορία πρέπει να γράφεται με δημοψήφισμα; Να αποφασίζουμε όλοι μαζί για το τι είναι ιστορικά ακριβές;
Και γιατι να μην ψηφίσουμε και για το αν η Γη είναι επίπεδη;

Ανώνυμος είπε...

Δεν είπα αυτό. Αυτό που είπα είναι ότι υπάρχει μια συντριπτική πλειοψηφία είτε το δέχεστε είτε όχι η οποία σύμφωνα και με δημοσκοπήσεις έχει φανεί, η οποία θεωρεί ότι αυτό που εμφανίστηκε ως ιστορικό εγχειρίδιο δεν είναι αποδεκτό. Ο λαός δεν είναι επιστήμων δεν είναι θεσμοθετημένο όργανο για να για να αποφασίζει γι αυτά τα θέματα. Έχει όμως δικαίωμα να έχει άποψη και να την αποτυπώσει με το μόνο τρόπο που έχει. Ούτε εγώ, ούτε εσύ φίλτατε είμαστε ιστορικοί. Πάντως το γεγονός είναι ότι αυτοί που στην αρχή εμφανίζονταν ως αυθεντίες και δεν δέχονταν διορθώσεις, στη συνέχεια άρχισαν να δέχονται ότι υπάρχουν και μερικά λάθη, η Ακαδημία Αθηνών τους παρουσίασε τεκμηριωμένα λίγα περισσότερα (καμιά 80αριά). Και εν τέλη το διόρθωσαν οι ίδιοι. Πάντως και το εν λόγω βιβλίο μέσω συγκεκριμένων οδηγιών προέκυψε όπως επίσης και το διορθωμένο. Η προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι από τη στιγμή που επελέγη μια συγκεκριμένη ομάδα με συγκεκριμένη επιστημολογική προσέγγιση θα χαμε παρατράγουδα. Όπως επίσης αν βάζαμε τον Βελόπουλο (χοντροκομένο μεν σύγκριση) να γράψει εγχειρίδιο θα χαμε άπειρες μπούρδες. Για μένα το θετικό που θα πρέπει να κρατηθεί από το εν λόγω βιβλίο είναι να υπάρχουν αναφορές στα γεγονότα με περισσότερες πηγές και απ την άλλη δεν ΝΟΕΙΤΑΙ συγγραφική ομάδα να ναι μονοδιάστατη αλλά να περιλαμβάνει και άλλες τάσεις επιστημόνων ώστε να υπάρχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα κοινής συνισταμένης.

ανεστης είπε...

Δεν διαφωνώ στην τελευταία σου παρατήρηση. Επίσης θα συμφωνείς πιστεύω ότι θα πρέπει μια επιστροπή ιστορικών με επιστημονικά και μόνο κριτήρια να διαμορφώσει την ύλη. Θα γινόταν αποδεκτό το έργο; Διότι και πάλι θα είχαμε κατάργηση στερεοτύπων και ανατροπές πολλών εγκατεστημένων αντιλήψεων και πάλι επομένως "αντιδράσεις κοινής γνώμης".

Για μένα την ευθύνη της έχει ο Καραμανλής που με αυτή την εξαγγελία έκανε την ιστορία μέσο εκλογικής συναλλαγής. Ξαφνικά οι αντιδράσεις απεκτησαν θεσμικό λόγο σε μια καθαρά επιστημονική υπόθεση!

Ανώνυμος είπε...

Στη δεύτερή σου παράγραφο θα συμφωνήσω απόλυτα. Ως προς την παρατήρηση ότι και πάλι θα είχαμε κατάργηση στερεοτύπων και ανατροπές πολλών εγκατεστημένων αντιλήψεων επέτρεψέ μου να διαφωνήσω. Κάποια ίσως πράγματι να αφαιρούνταν, άλλα ίσως να ταν πιο "καλογραμμένα" και να μην προκαλούσαν τόσο και άλλα να εξακολουθούσαν να ισχύουν. Βέβαια έχω την εντύπωση ότι μιλώντας για κατάργηση στερεοτύπων θα θελα να γίνετε πιο συγκεκριμένος να καταλάβω για ποιά ακριβώς μιλάτε. Παράδειγμα, αν εννοείται το κρυφό σχολειό κατά τη δική μου υποκειμενική άποψη και με βάση τις πηγές που έχω βρεί σίγουρα υπήρξε αλλά δεν ήταν κάτι το οποίο λειτουργούσε σε ευρεία κλιμακα και σε ευρείες γεωγραφικές ζώνες. Ήταν όμως φαινόμενο καταγεγραμένο το οποίο υπήρξε και λειτούργησε σε περιοχές και περιόδους κατά τις οποίες υπήρχαν αναταραχές και επαναστατικά κινήματα είτε διάφοροι τοπικοί άρχοντες που για τους δικούς τους λόγους δεν ήθελαν να υπάρχουν σχολεία ή εμποδιζαν τη λειτουργία τους. Το βιβλίο δεν αναφέρεται ούτε καν σε αυτό σα να μην υπήρξε δηλαδή ποτέ έστω και σε αυτή τη μορφή και επίσης δε θα θελα να το δώ ούτε κατά πώς παρουσιαζόταν στο παρελθόν ότι δηλ. υπήρχαν σε ευρεία κλίματα κατά τις επιθυμίες της Εκκλησίας. Απλά ήθελα να επισημάνω την υποκειμενικότητα των απόψεών μας περί "κατάργησης στερεοτύπων".

ανεστης είπε...

Δεν θεωρώ σκόπιμο αυτή τη στιγμή να σταθώ σε συγκεκριμένες περιπτώσεις αλλά μια "χωρίς αγκυλώσεις" ιστορία είναι σίγουρο ότι δεν θα γινόταν εύκολα αποδεκτή σε γενιές που μεγάλωσαν θωρακισμένες με εθνικούς μύθους. Μια γρήγορη ανάγνωση του βιβλίου "Το 21 χωρίς δάφνες και στέφανα" θα ηταν χρήσιμη. Παρατίθενται αποσπάσματα ιστορικών δοκιμίων, απομνημονευμάτων κλπ όπου η αλήθεια είναι μερικές φορές ανατριχιαστική και σίγουρα ξενίζει τουλάχιστον αφού καταρίπτει "είδωλα" και "δοξασίες"