13/12/07

Οι ανήθικες διαφημίσεις του Jumbo

Και μια που μιλάμε για διαφημίσεις, δεν θα μπορούσα να μην αναφερθώ στην κατακλυσμιαία καμπάνια του Jumbo.

Τους είχα αντιπαθήσει τους τύπους από ένα παλιότερο Πάσχα όπου η ραδιοφωνική διαφήμισή τους, είχε θέμα κάποια πιτσιρίκια που κορόιδευαν τη λαμπάδα ενός άλλου που είχε γενικώς φιόγκους και ήταν βαρετή ενώ η δική τους που ήταν αγορασμένη από τα Jumbo είχε γνωστούς σούπερ ήρωες των made in china πολυεθνικών. Η διαφήμιση αναδείκνυε σε ήρωα το νονό και τη νονά που θα έπαιρναν στα παιδιά λαμπάδα με trandformers και λοιπές αηδίες.

Αισθάνθηκα τότε ιδιαίτερη ντροπή που κανένας ηθικός δισταγμός από τη μεριά της διαφημιστικής εταιρίας και καμία επιτροπή δεοντολογίας από πλευράς είτε διαφημιστικής «βιομηχανίας», είτε κρατική, δεν είχε σταματήσει αυτό το αίσχος που έφτανε στα αυτιά μου σαν πολυβόλο. Κουβέντα από κανένα!

Τώρα ακούω στο ραδιόφωνο τη νέα τους καμπάνια με θέμα ένα καλομαθημένο παιδάκι που τραγουδάει για το πόσο χαίρεται με κάθε νέο παιχνίδι (προσέξτε, όχι το δώρο των Χριστουγέννων αλλά με ΚΑΘΕ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ δώρο) σε μελωδία κλισέ τύπου «We are the world». Θεωρώ περιττό να επιχειρηματολογήσω ή να ηθικολογήσω κατά της συγκεκριμένης «διαφήμισης».

Απλά είμαι περισσότερο από ποτέ σίγουρος οτι οι διαφημιστές της Olympic DDB που από δεκαετίας τώρα παράγουν αυτά τα διαφημιστικά μηνύματα (και ειδικά τώρα που οι καιροί είναι ακόμα πιο δύσκολοι από πλευράς «λογαριασμών») όχι μόνο είναι πρόθυμοι να ξεπεράσουν κάθε ηθική αναστολή προκειμένου να ικανοποιηθεί ο πελάτης, αλλά έχουν μάθει πολύ καλά να παραδίδουν δουλειά ανάλογη του γύφτικου και πρόστυχου brief που θα πάρουν.

Και δεν μου φταιει το ότι έμαθα ότι οι εργασιακές συνθήκες στην εταιρία του κ. Βακκάκη (που είναι ιδιοκτήτης της αλυσίδας Jumbo) παραπέμπουν σε σκλαβοπάζαρο (υπάρχουν και χειρότερα όπως στα δισκάδικα Metropolis των Τοπιντζήδων).

Ούτε μου φταιει που πάνω από 10 χρόνια τώρα αρνούνται να κάνουν συσκευασίες δώρου (γιατί του «κοστίζει» η ανθρωποώρα, λες και αυτό δεν ισχύει για τους άλλους). Μου φταιει όμως που πήρε μόνος του ο κ. Βακκάκης το δικαίωμα σε μια παραλυμένη από διαδικασίες δεοντολογίας αγορά, να εισβάλει με βάρβαρο και προσβλητικό τρόπο στην ευαίσθητη ισορροπία και το μέτρο της προσφοράς ενός παιδικού παιχνιδιού για να πουλήσει το εμπόρευμά του.
Είμαι σίγουρος οτι αν επιχειρούσε αυτά τα φτηνά κολπάκια σε άλλη χώρα με πιο οργανωμένες διαδικασίες, πάνω από τις μισές του διαφημίσεις θα είχαν κοπεί.

Καμία αλυσίδα παιχνιδιών δεν έχει καταφέρει να με κάνει μπουρλότο όσο τούτος εδώ. Ας τον σταματήσει κάποιος και -τέλος πάντων- αν πιστεύετε οτι η κάθε αγορά σας είναι και ψήφος επι- ή απο- δοκιμασίας, πράξτε ανάλογα.


Υ.Γ.
Στην Ελλάδα φαίνεται πως αυτά είναι λεπτομέρειες. Το 2006 ο Βακκάκης βραβεύτηκε σαν «καλύτερος έμπορος της χρονιάς» απο τα βραβεία «Χρήμα» γιατί αύξησε το μερίδιό του! Παρά τις αισχρές διαφημιστικές τακτικές!

35 σχόλια:

Athanassios Ghikas ready to fly like an Eagle είπε...

Εδώ αν αναφέρεις την λέξη λογοκρισία και κόψιμο θα σε πούνε ότι είσαι εναντίον της δημοκρατίας και της ελευθερίας του λόγου,
Ετσι με αυτόν τόν τροπο και την οοτροπία πε΄ρασαμε στην ελευθεριότητα των πάντων από διαφημίσεις μέχρι τα πρωινάδικα της τηλεόρασης, τοων απογευματάδικων, και των μαγκαζινοειδήσεων τύπου εσπρέσο της βραδινής ζώνης.
Και ιδού ποιοί βραβέυονται.
Χώνει τα λεφτά σε φτηνιάρικες αισχρές διαφημίσεις και αρνείται όπως είπες να τυλίξει μιά συσκευασία δώρου ο γύφτος που έγινε άνθρωπος
Αν και το γύφτος είναι πολύ τιμητικό

ανεστης είπε...

Δεν είναι ζήτημα δημοκρατίας και δεν ννομίζω οτι υπάρχει έστω και ένας που να το βλέπει έτσι. Κανονικά θα έπρεπε να υπάρχει αυτο-ρύθμιση απο τον διαφημιστικό κλάδο και εφόσον δεν, τότε να υπάρχει επιτροπή ελεγχόμενη απο το υπουργείο ανάπτυξης όπου να εκπροσωπούνται και οι καταναλωτές και μέσω αυτών και οι γονείς.
Ακόμα ένα δείγμα της αναπηρίας του καταναλωτικού κινήματος και του κράτους.

Xrysostomos είπε...

βάλε στη λίστα με τα σιχαμερά κατασκευάσματα των εν λόγω διαφημίσεων και την ατάκα "Jumbo - τα παιχνίδια είμαστε εμείς"...

ανεστης είπε...

A! Αυτό Χρυσόστομε είναι προσπάθεια να φρενάρουν την πιθανή εισβολή των Toys R Us μέσω "κλειδώματος" της ονομασίας τους. Σιχαμένο μεν, θεμιτό δε

Athanassios Ghikas ready to fly like an Eagle είπε...

Η διαφήμιση είναι μιά νόμιμη και θεμιτή προπαγάνδα, είναι εκπληκτικός ο τ΄ροπος πως μπορεί να κατευθύνη την σκέψη. Με το ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΜΕΙΣ, σχεδόν έχει τευτοποιήσει το παιχνίδι με το κα΄τάστημα όπως έχουν γίνει πολλά προιόντα στο παρελθόν, να αναφέρω
Οδοντόκρεμα> Κολυνός
Εμπλαστρο> Λέοντος
Μπριγιαντίνη> Μπριλ κριμ
και πολλά άλλα

Ανώνυμος είπε...

Μου αρέσει όταν "τα παίρνουμε". Λοιπόν, το logo διαφημιστικής εταιρείας λέει "Truth Well Told" (δε θυμάμαι ποιας). Αν αυτό που μας παρουσιάζουν οι διαφημίσεις ("Έλα Αλέκο" και τρελλά γέλια, κάθε κουταλιά γιαούρτι και οργασμός, κάθε φυσικός χυμός και dolce vita) είναι η Αλήθεια, τότε, κύριοι, εγώ ζω σ' ένα ψέμα. Απλώς, θλίβομαι, διότι πλέον δεχόμαστε την κάθε χυδαιότητα, αντί να προχωρήσουμε σε πιο δραστικά μέτρα, όπως προσφυγές στη Δικαιοσύνη για προσβολή της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Α, να μην το ξεχάσω, Ανέστη, το Toys R Us είνια trademark, οπότε η χρήση του από άλλη επιχείρηση συνιστά παραβίαση του νόμου...

Ανώνυμος είπε...

Ehis akoussi ta radiofonika pou lene sto telos tous oti to jumbo sto kapnergostasio egine kapnos?
Eki den itan pou ihe ginei kapnos, to idio akrivos ktirio prin 10 peripou hronia otan itan grafia HASBRO me diefthidi ton idio?

mamma είπε...

καλημέρα
Πάνε να μας κάνουν αμερικανάκια.

Η αδελφή μου είναι με απόσπαση σε ελληνικό σχολείο στην Καλιφόρνια. Σε μια συζήτηση με τους 12χρονους μαθητές της, με θέμα την Ελλάδα, επί μισή ώρα τη ρώταγαν για το κόστος της ζωής, τα ημερομίσθια κ.λπ. Καμμιά ερώτηση από αυτές που έγιναν δεν αφορούσε στην κουλτούρα, στους ανθρώπους ή σε κάτι άσχετο με το χρήμα.
Δυστυχώς οδεύουμε προς χειρότερα!
Και παρόλο που ο καθένας μας μπορεί να διαφοροποιηθεί, τα παιδιά μας είναι εκτεθειμένα σε σειρήνες.

Athanassios Ghikas ready to fly like an Eagle είπε...

Το δολάριο γράφει πάνω
IN GOD WE TRUST
and....
MONEY IS THE GOD

aerosol είπε...

Αγαπητέ Ανέστη, νομίζω πως δεν καταλαβαίνω ακριβώς το θέμα. Η καινούρια διαφήμιση του Τζάμπο δεν μου αρέσει, αλλά αυτό συμβαίνει με πολλά διαφημιστικά. Κάποια παλιότερα διαφημιστικά τους μου ήταν συμπαθή (ως τέτοια, όχι ως... καλλιτεχνήματα!). Ακούω δυσάρεστα πράγματα για το Τζάμπο, μα κι αυτά δεν μου φαίνονται εξαιρέσεις.
Θες να εξηγήσεις περισσότερο το γιατί ειδικά οι διαφημ. πρακτικές του Τζάμπο είναι αισχρές;

ΥΓ: Το να έχει κάποιος πετυχημένο σλόγκαν είναι κακό από μόνο του; Ναι, είναι μετάφραση του Toys R Us, πράγμα που δεν εκτιμώ. Απ΄την άλλη, ο Ζαχαριάς έκλεψε το λογότυπο των Toys R Us και το μετάτρεψε σε δικό του! Γνωστές γυφτιές. Τι το ιδιαίτερο βρίσκεις στην περίπτωση Τζάμπο;

ανεστης είπε...

@sakis
Εγώ δεν έχω πρόβλημα με τη διαφήμιση, απλά θεωρώ οτι η εποχή μας δεν συγχωρεί ανυποψίαστους και παραδομένους καταναλωτές. Δεν βλέπω κανένα πρόβλημα στο να προσπαθεί κάποιος να ταυτιστεί με μια έννοια. Θεμιτό είναι, ειδικά αν γίνεται και με τρόπο θεμιτό σε καθεστώς ελεύθερης οικονομίας.

@Khlysty
Αναφέρεσαι στο logo της Mc Cann Erickson. Είναι ένα θέμα η αήθης διαφήμιση και ένα άλλο πράγμα η αισθητική της. Το Toys R Us είναι μεν trademark αλλά απο τη στιγμή που δεν έχει γίνει η κατοχύρωσή του στην Ελλάδα, ο άλλος πρόλαβε και το βούτηξε. Στο μεταξύ μπορεί να άλλαξε και ο νόμος δεν είμαι σίγουρος.

@ανώνυμε
Ενδιαφέρον...

@mamma
αν κάποιος θίξει το θέμα της τελευταίας σου πρότασης οι του JUmbo θα απαντήσουν οτι οι δοαφημίσεις τους δεν απευθύνονται στα παιδιά αλλά στους γονείς και τυπικά θα έχουν δίκιο αφού το media planning το επιβεβαιώνει. Αλλά... η αλήθεια είναι οτι με τέτοιο γιγάντιο media planning ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ περίπτωση τη διαφήμιση να μη την ακούσει το παιδί ακόμα και μέσα στο αυτοκίνητο σε οποιοδήποτε ραδιοφωνικό σταθμό. Άρα θεωρώ οτι αν ένα διαφημιστικό είναι ακατάλληλο για παιδιά, είναι ακατάλληλο γενικώς απο τη στιγμή που δεν προγραμματίζεται για αργά το βράδυ.

ανεστης είπε...

@aerosol

Λοιπόν περίμενα οτι η δική μου δυσαρέσκεια μπορεί να μην γίνει αντιληπτή. Αλλά είναι σημαντικό και πρέπει να το ρωτήσω: Ούτε στην πρώτη διαφήμιση που αναφέρω (αυτή με τη λαμπάδα) βρίσκεις κάποια προβλήματα;
Αν όχι, τότε η συζήτηση δεν μπορεί να είναι παραγωγική.
Αν ναι, τότε μένει να σου εξηγήσω τη θέση μου για τη δεύτερη: Εδώ λοιπόν διαφωνώ κάθετα με τη χρήση τακτικών που απευθύνονται στις γονικές ευαισθησίες (παιδί παραλυμένα χαρούμενο όταν παίρνει ένα καινούριο δώρο) και της σημερνής καταναλωτικής μας εμμονής να γεμίζουμε με παιχνίδια τα παιδιά σαν αντίβαρο της αδυναμίας να έχουμε ποιοτικό χρόνο μαζί τους. Η διαφήμιση αυτό λεει: «Πάρε στο παιδί σου δώρα, παίρνε του δώρα για να είναι ευτυχισμένο», αντί να είναι μια διαφήμιση που μιλάει για τα Χριστούγεννα και το συμβολισμό του δώρου.
Αντίθετα με τα Jumbo, οι διαφημίσεις των άλλων παιχνιδάδων είναι πιο προσεκτικές, δεν προσβάλουν και δεν επωφελούνται από την έλλειψη κανονιστικού πλαισίου για να γλιστρήσουν από την πίσω πόρτα του υποσυνείδητού μας.
Εκτιμώ το ότι μπορούμε να μιλάμε γι αυτές τις αδιόρατες ίσως και λεπτές αλλά ουσιαστικότατες γραμμές.
Την περίπτωση «κλοπής» του σλόγκαν δεν την ανέφερα εγώ. Μπορεί να μη μου αρέσει αλλά αφού τα κατάφερε, ας καθαρίσει με την Toys R Us.

Κούκος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
.liketobite είπε...

"Κανονικά θα έπρεπε να υπάρχει αυτο-ρύθμιση..." Πιάνομαι λοιπόν από αυτό το σχόλιό σου και ρωτάω; Ξέρεις κανένα άλλο κλάδο ή οργανισμό ή αρχή κλπ που να αυτορυθμίζεται; Και μπορώ να αναφέρω άπειρα παραδείγματα τέτοιων οι οποίοι ναι μεν αυτορυθμίζονται αλλά μόνο προς τα συμφέροντά τους. Λες και δεν υπάρχει κοινωνία αλλά στρατόπεδα. Εμείς και αυτοί!

ανεστης είπε...

@liketobite
Ναι κανονικά θα έπρεπε. Σε κάθε κλάδο επαγγελματιών. Αφού όμως δεν, τότε εκεί έρχεται ο ρόλος του κράτους που υποτίθεται πρέπει να ρυθμίζει οτι δεν είναι ελέυθερος όποιος έχει λεφτά και θεωρείται διαφημιζόμενος να βγάζει ότι γουστάρει στον αέρα.

MenieK είπε...

πάντως εγώ προτιμώ εκατό μλκες να λένε ότι θέλουν σε διαφημίσεις, πανελ, ριάλιτι και τοκ σοου παρά να ανοίξει η κερκόπορτα της λογοκρισίας, καθώς είμαι σίγουρη ότι στην τελική αυτή που θα θίγουν ΔΕΝ θα είναι οι ως άνω...

Athanassios Ghikas ready to fly like an Eagle είπε...

Παιδιά να κάνω μιά γενική ερώτηση .
Μπορεί να καθοριστεί το οριο πέρα από το οποίο θίγεται η νοημοσύνη του καταναλωτή πολίτη? εννοώ θεσμικά.

ανεστης είπε...

@meniek
Λογοκρισία ή κώδικες δεοντολογίας; Θα δεχόσουν να διαφημίζεται ένα επικίνδυνο προιόν σαν ασφαλές; Ένα παχυντικό τρόφιμο σαν διαίτης; Και γιατί εκεί να υπάρχουν κανόνες και όχι στην αντικειμενικά ανήθικη διαφήμιση; Πριν χρόνια τα τσιγάρα Camel στην Αμερική διαφημίζονταν σαν τα πιο υγειινά.

Ενα ΕΣΡ (αν ας πούμε λειτουργούσε όπως έπρεπε) θα ήταν λογοκρισία;
Να χαράξουμε κάπως τα όρια μεταξύ ελευθερίας και εμπορικής ασυδοσίας που δεν έχει καμία σχέση με διακίνηση απόψεων;

@sakis
Ναι μπορεί. Υπάρχουν πολιτισμικά νοητικά και αντικειμενικά κριτήρια και είναι απόλυτα παραμετροποιήσιμα

patsiouri είπε...

Eιχα φρικάρει μ'εκείνο το τραγουδάκι που έλεγε "Μπαμπά μου ξεκόλλα..."
Επίσης που ανέφερε πως ο μπαμπάς είναι μικρομεσαίος.
Αει σιχτίρ, χίλιους λόγους έχουν να βγούν τα παιδιά κομπλεξικά, έγιναν χίλιοι ένας!

Athanassios Ghikas ready to fly like an Eagle είπε...

Οκ λοιπόν Ανέστη
αφού είναι παραμετροποιήσιμα ας το κάνουμε λοιπόν σοβαρά και πάνω σε αυτό το πλαισιο ας αρχίζουμε να κόβουμε κεφάλια, από τις διαφημίσεις σε εντυπα, ραδιόφωνα τηλεοράσεις μέχρι τα αίσχη των μεσημεριανών ζωνών της τηλεόρασης, που άυτές και αν εξευτιλίζουν ανθρώπους και υποβαθμίζουν την νοημοσύνη μας.

Και όταν λέω κεφάλια δεν μιλάω μόνον για πρόστιμα τα οποία γράφουν απλά στα παλιά τους παπούτσια, μιλάω για κλεισίματα προσωρινά στην αρχή και άμα της επανόδου αυστηρο καθεστώς επιτήρησης από ειδικές επιτροπές.
Πιστέυω ότι το ζήτημα είναι έιναι πολύ σοβαρό για να ,μη πω Εθνικό αφού αγγίζεται η ευαίσθητη παιδική ηλικία και η εφηβία που είναι πολύ ευάλωτος στόχος. (δηλ. η μελλοντική κοινωνία)

Ανώνυμος είπε...

χρημα χρημα και πάλι χρήμα είναι η λογική της εποχής μας.Και επειδή είμαι αισιόδοξη και α8εράπευτα ρομαντική,πιστεύω πως έρχετε η στιγμή που ο άνθρωπος θα το απομυθοποιήσει τελικά.Οπότε στα κομμάτια και η διαφήμηση μαζί με ένα σωρό άλλους βραχνάδες.
Πολύ αισιόδοξο..ε?

Agobooks είπε...

Μπροστά στο κέρδος, όλα είναι ασήμαντα. Εδώ, βραβεύτηκε η ...VODAFONE, με βραβείο, λέει, εταιρικής υπευθυνότητας!
Οι ανεύθυνοι!!!

Athanassios Ghikas ready to fly like an Eagle είπε...

@maramenasyka.wordpress.com/
Καθόλου! κάθε άλλο
Το σκέπτομαι πολλές φορές ανομολόγητα ότι η νέα επανάσταση ενάντια σε αυτά που μας επιβάλλουν , θα είναι σιωπηλή ίσως με τον τρόπο που ανέφερες, αργή και αμείλικτη, σαν το ποτάμι που φουσκώνει σιγά σιγά και σαν τον αργό θάνατο.
Ο άνθρωπος είναι φτιαγμένος για συγκεκριμένα πράγματα και συγκεκριμένους ρυθμούς, δεν μπορείς να τον βιάζεις συνέχεια σωματικά αλλά και ηθικά.

Ενας φίλος του γιού μου αρνείται, για παράδειγμα πεισματικά να πάρει κινητό τηλέφωνο. Είναι μιά στάση ζωής που του δίνει όπως λέει ηρεμία. Εννοώ δεν έχει πάρει ποτέ κινητό. Δεν του λείπει γιατί δεν το είχε ποτέ.
Ενα μικρό σημάδι, αν και το παράδειγμα μπορεί να είναι σχετικά ατυχές, είναι όμως κάτι μικρό, μιά τόσο δα σιωπηλή αντίδραση "Οχι ευχαριστώ δεν θα πάρω".
Είμαι σίγουρος ότι υπάρχουν κι άλλες.

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ, λυπάμαι αλλά νομίζω ότι έχεις δίκιο :(

Athanassios Ghikas ready to fly like an Eagle είπε...

@Παράφωνε
χαίρομαι που....λυπάσαι
καλημέρα νάχεις

ανεστης είπε...

@sakis
Και η λογική ύπαρξης του ΕΣΡ η ίδια είναι και όπως σωστά λες, έχει καταντήσει να είναι η προσωποποίηση της συναλλαγής των κομμάτων με τα κανάλια, με αστεία πρόστιμα για να μην στεναχωρηθούν οι καναλάρχες.
Καταλήγουμε ότι, τηλεόραση, ραδιόφωνο με τα προγράμματα και τις μεταδιδόμενες διαφημίσεις παράγουν πολιτισμό και κάποιος πρέπει να παρέμβει εκεί. Αυτό δεν γίνεται χωρίς ευαισθητοποίηση από μεριάς πολιτών-καταναλωτών και ΜΚΟ.
1ο στάδιο λοιπόν η ευαισθητοποίησή μας, να δούμε το πρόβλημα και να αντιδράσουμε.

@συκα
Χρήμα ναι, εμπόριο ναι (δεν αλλάζει η εποχή μας) αλλά με όρους. Αλλά με κανόνες.

@n.ago
Καμιά φορά το βραβείο πάει στον λιγότερο κακό από άλλους.

Ξέρετε, καμιά φορά η ισχυρότερη αντίδραση είναι σιωπηλή. Κάποιοι αγχωμένοι marketers, περιμένουν από τις γιορτές, παλιές και κλασσικές ή καινούριες και τεχνητές, από Χριστούγεννα μέχρι Βαλεντίνο, να ισοσκελίσουν τα budget τους, να γλύψουν ένα κόκαλο - bonus επειδή πέτυχαν στόχους κλπ.
Αν λοιπόν εμείς αναγνωρίσουμε το συμβολικό των γιορτών, αν περιορίσουμε τα δώρα και τα έξοδα και τα προσαρμόσουμε στις πραγματικές μας ανάγκες, ξέρετε πόσο θα μειωθεί η διαφήμιση (αφού δεν θα μπορεί να τροφοδοτηθεί από τις πωλήσεις);

aerosol είπε...

Την παλιά πασχαλινή διαφήμιση με τις λαμπάδες δεν την είχα ακούσει. Πετυχαίνοντας, όμως, χρόνια στο ραδιόφωνο διάφορες διαφημίσεις του Τζάμπο, παρατηρώ πως προσπαθούν ένα παιχνίδι με χιούμορ και είδη μουσικής: όπερα, ιταλική ποπ του '60, σάμπα ("μπαμπά μου ξεκόλλα"), γκόσπελ ("ήρθε το Πάσχα και είμαι νονός απένταρος"), λούμπεν λαϊκά κλπ.
Η τελευταία μου σπάει τα νεύρα γιατί υιοθετεί το στυλ Γιουροβίζιον Τζούνιορ, άθλιο από μόνο του. Με βασικό μείον πως χάνεται το χιούμορ και τα γλυκερά λόγια του πιτσιρίκου που τραγουδά ακούγονται ως αντικειμενική αφήγηση (η οποία είναι για κλάμματα).
Πάντα, όμως, είχα την αίσθηση πως οι καμπάνιες του Τζάμπο απευθύνονται κυρίως σε ενήλικους. Οι μουσικές αναφορές, το θέμα της οικονομικής δυσπραγίας, το χιούμορ, δεν είναι σημεία που θα καταλάβαινε ένα παιδί. Ίσως γι αυτό δεν είμαι κάθετα αντίθετος στις διαφημιστικές επιλογές της συγκεκριμένης εταιρίας (που συχνά είναι αρκετά καλοδουλεμένες, νομίζω).
Βέβαια, τα παραπάνω γίνονται με την κατανόηση πως σε κάποιο βαθμό το 50% των διαφημίσεων είναι "αήθεις" αν τις ψάξεις πολύ. Την επιτυχία τους, όμως, την καθορίζουμε εμείς και μόνο. Η μόνη δυνατή απάντηση είναι η αλλαγή (ή απλά... μετατροπή!) των καταναλωτικών μας συνηθειών. Μπορούμε και οφείλουμε να επιβραβεύουμε τον προϊόν που μας σέβεται περισσότερο -με την καμπάνια του, με την ποιότητά του, με τις ηθικές μεθόδους παραγωγής του.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Δυστυχώς, ο έλεγχος -έστω και αυτοέλεγχος- των διαφημίσεων αυτομάτως κρίνεται ως χουντικού τύπου παρέμβαση στην ελεύθερη τάχα ραδιοτηλεόραση. Βέβαια οι ανήθικες διαφημίσεις του Jumbo δεν είναι μεμονωμένες, αλλά εντάσσονται στο ευρύτερο πλαίσιο της διαφήμισης που αφιονίζει τα παιδιά και τα μετατρέπει σε καταναλωτικές μηχανές.

Συμφωνώ απολύτως με τρο άρθρο, με την επισήμανση ότι πλέον είναι μεγαλύτερο το χρέος των γονιών ούτε δώρα να παίρνουν πολλά υποκύπτοντας στις παιδικές πιέσεις και αιτήσεις ούτε και να τα αφήνουν έρμαιο στα ραδιοτηλεοτπικά μηνύματα.

Athanassios Ghikas ready to fly like an Eagle είπε...

Δείμο
συμφωνώ, αυτό ανέφερα στο πρώτο σχόλιο περί χουντισμού κλπ.
Πάντως μιά καλή αντίσταση σε όλα αυτά είναι οι γονείς να προφυλάξουν τα παιδιά τους από το αφιόνι της κατανάλωσης που πιάνει τα παιδιά αυτές τις μέρες για διάφορα κιτσ σκουπίδια που τα ονομάζουνε παιχνίδια και που τις πιό πολλές φορές ούτε που τα αγγίζουν κατόπιν τα παιδιά αλλά μανιωδώς τα ζητάνε γιατί έχει τα ανάλογα ο/η φίλος/η.
ό.έ.δείξαι

ανεστης είπε...

@aerosol
Οι καλοδουλεμένες διαφημίσεις δεν μου λένε τίποτα. Τι να την κάνω την τεχνική αν το τελικό ζητούμενο είναι απορριπτέο συνολικά; Προφανώς και οι διαφημίσεις είναι για ενήλικες αλλά, επαναλαμβάνω, είναι ιδιαίτερα βλαπτικές όταν ακούγονται και απο τα παιδιά. Ειδικά αυτής της επιχείρησης!

Το ζήτημα δεν είναι να πέσει ο καπιταλισμός αλλά να καταφέρουμε να αποκτήσουμε κανονιστικά πλαίσια.

@Δείμο
Δηλαδή πόσοι θα πιστέψουν πως όταν ζητάς απο την Πάνια να σταματήσει να εκμεταλεύσεται τους με νοητική στέρηση, είναι αυτό χουντική φίμωση;;;

@sakis
Οσο καλές προθέσεις και να έχει ο γονιός, όταν το παιδί είναι εκτεθειμένο σε τόσες σειρήνες...

Athanassios Ghikas ready to fly like an Eagle είπε...

Αρα επειδή από κάπου θα μπορούσαμε να ξεκινήσουμε, αυτό θα μπορούσε να είναι.

Καθορισμός των ορίων πέραν των οποίων θίγεται η ανθρώπινη αξιοπρέπεια και πάνω σε αυτόν τον καθορισμό να προσδιοριστεί μιά κανονιστική πολιτική.

Ανώνυμος είπε...

Καλημερούδια σας.

Εγώ Ανέστη δεν βρίσκω τίποτα ανήθικο ούτε κι αισχρό στις εν λόγω διαφημίσεις.
Προτιμώ το χιούμορ με το οποίο προπαγανδίζουν το προϊόν τους, αυτός είναι εξάλλου ο ορισμός της όποιας διαφήμισης, σε σχέση με τον συναισθηματισμό ή τον φόβο που χρησιμοποιούν κάποια άλλα προϊόντα για να επιβληθούν στο αγοραστικό κοινό τους. Π.χ αν δεν φάω το μπεσέλ θα προστεθώ κι εγώ στο χ ποσοστό που κάθε χρόνο τα τεζάρει από καρδιά... κλπ. κλπ.

Και έχω σοβαρές αμφιβολίες αν αποδέκτες της συγκεκριμένης κάθε φορά καμπάνιας του τζάμπο (πάσχα, χριστούγεννα, απόκριες κλπ) είναι το παιδικό κοινό.
Οι διαφημίσεις αυτές είναι αποκλειστικά ραδιοφωνικές και όχι τηλεοπτικές ανάμεσα σε παιδικά προγράμματα, όπως δεκάδες άλλες με παιχνίδια, εξαιρετικά αντιαισθητικές και με τον ίδιο ακριβώς στόχο.
Οι διαφημίσεις αυτές του τζάμπο παίζουν κατά βάση σε ραδιοφωνικούς σταθμούς ειδησιογραφικούς στοχεύοντας σχεδόν αποκλειστικά σ΄αυτούς που θα αγοράσουν τελικως τα δώρα για τα παιδιά τους.

Σε καμιά παρέα από πιτσιρίκια δεν θα ακούσεις να γίνεται κουβέντα για τις διαφημίσεις του τζάμπο, κανένα μωρό δεν θα ανεβάσει τις διαφημίσεις στο youtube, εμείς οι "ενήλικες" το κάνουμε.

Αν τώρα οι ενήλικες δεν μπορούμε να αποδώσουμε στο κάθε τι γύρω μας το σωστό μέτρο και τη θέση τη δική μας μέσα σ΄αυτό που μας περιτριγυρίζει, δεν ειναι πρόβλημα ούτε της διαφημιστικής εταιρίας, ούτε του τζάμπο, ούτε των παιδιών.
Άσε που ενώ εμείς που συντηρούμε τον υπερκαταναλωτισμό με χίλιους τρόπους καθημερινά, μου φαίνεται λιγουλάκι άδικο να προσπαθούμε να κάνουμε την "επανάστασή" μας ξεκινώντας από τις περικοπές στα καινούργια παιχνίδια των παιδιών, που έτσι κι αλλιώς λόγω συνθηκών, περικομένα είναι.

Και με τις λογοκρισίες, οι νοοτροπίες δεν άλλαξαν ποτέ. Αντιθέτως ο πλουραλισμός σε όλα τα επίπεδα ήταν πάντα η ευκαιρία, να δείξει ο καθένας ποιά ήταν η νοοτροπία που έκρυβε μέσα του.
Δεν ήταν λύση το να βλέπουμε αποκλειστικώς ΥΕΝΕΔ κάποτε.
Σωστά μας δόθηκαν τόσα και τόσα κανάλια. Για να τα κάνουμε τί;
Να βλέπουμε πρωινάδικα, ρεάλιτυ και μεσημεριανάδικα. Γιατί δεν δεν τα βλέπαμε δεν θα υπήρχε αυτό, θα υπήρχε κάτι άλλο.
Εν ολίγοις, το να πυροβολούμε αυτό που φαίνεται, από το φόβο ότι θα αποδείξει τελικώς αυτό που είμαστε, δεν είναι η λύση για να γίνουμε κάτι άλλο.

ανεστης είπε...

Φοράδα,
συμφωνώ πως το target group είναι ενήλικες. Αλλά απο τότε που δημιουργήθηκε αυτό το post πέρασαν δυόμιση χρόνια και αναφερόταν σε συγκεκριμένες διαφημίσεις που στην πορεία εξαφανίστηκαν.
Η "στρατηγική" άλλαξε, το χιούμορ είναι αρκετά πιο πρόσφατο εύρημα. Αναφερόμουν σε μια περίοδο που πραγματικά τα διαφημιστικά ήταν πρόστυχα και αυτό ομολογήθηκε σε ένα βαθμό απο έναν απο τους ίδιους τους διαφημιστές με τους οποίους κάποτε μίλησα αλλά μου είπε πως ήταν "αυτή η επιθυμία του πελάτη".

Στα βασικά τώρα: Δεν υπερασπίζομαι καμία μορφή λογοκρισίας. Υπερασπίζομαι όμως την ύπαρξη κανονιστικού πλαισίου που να διέπει ένα κώδικα συμπεριφοράς σε οτι αφορά οτιδήποτε έχει δημόσιο λόγο, πόσω μάλλον όταν αυτό έχει και εμπορική σκοπιμότητα.

Άρα εγκρίνω τις επιτροπές διαφήμισης που υπάρχουν σε όλες σχεδόν τις πολιτισμένες χώρες. Διότι ένα διαφημιστικό εκπέμπεται με τέτοια συχνότητα, φτάνει να διαμορφώνει ήθη, να "εκπαιδεύει" σε καταναλωτικες (και όχι μόνο) συμπεριφορές.

Κι όσο κι αν δεν το παραδεχόμαστε, ακόμα κι εμείς οι ενήλικοι προσαρμόζουμε τη συμπεριφορά μας προς τα παιδιά πολλές φορές όχι σε αυτό που θεωρούμε εκπαιδευτικά σωστό αλλά σε αυτό που τα παιδιά περιμένουν απο εμάς. Για να είμαστε ευχάριστοι. Η διαφήμιση λοιπόν διαμορφώνει τάσεις, συνήθειες.

Αν εμφανίσει τα παιδιά να κοροιδέυουν τη λαμπάδα με το φιόγκο ο "νονός" θα υποκύψει στην πιθανότητα και θα κάνει επιλογή του "συρμού".

Με δυό λόγια ΕΙΔΙΚΑ σε ότι αφορά τα παιδιά ή τη σχέση μας μαζί τους, τις επιλογές που κάνουμε γι' αυτά, θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί.

Διαφορετικά αναθέτουμε το μεγάλωμά τους στα yera end bonus των τιμολογίων των πολυεθνικών.

Ανώνυμος είπε...

Κατ΄αρχήν διευκρινιστικά να πω, ότι μετά τον σχολιασμό πρόσεξα πόσο παλιό ήταν το Post, αλλά δεν πειράζει ο διάλογος δεν έβλαψε κανέναν και πάντα μένει επίκαιρος:))))

Στη κεντρική ιδέα για τα περί παιδιών, πιστεύω να αντιλαμβάνεσαι ότι συμφωνούμε, απλά εγώ δεν δέχομαι το άλλοθι της "διαμόρφωσης γνώμης" από την τηλεόραση, το ραδιόφωνο, τα μμε, ή τα μπλογκς όταν μιλάμε για ανθρώπους που θέλουν να υποστηρίζουν ότι σκέφτονται, να συμμετέχουν στα κοινά και να είναι και μονίμως παραπονεμένοι για το "χάλι" που υπάρχει γύρω τους.

Δεν αναφέρομαι σ΄εσένα, προς θεού, γενικά μιλώ. Και συνήθως για τέτοια, φροντίζω να μιλώ κατά βάση σε πρώτο πληθυντικό, χωρίς να βγάζω τον εαυτό μου έξω, γιατί λίγο πολύ ή περισσότερο όλοι συμπεριφερόμαστε μ΄αυτόν τον τροπο κάποιες φορές.

Ας είχαμε τα αρ^*@α να διαμορφώνουμε εμείς με τη στάση μας όλα αυτά που προλαβαίνουν και την διαμορφώνου. Εμείς οι "μάγκες" που όλα τα ξέρουμε αλλά ούτε πoια σερβιέτα μας ταιριάζει καλύτερα φαίνεται ότι δεν μπορούμε να αποφασίσουμε χωρίς κάποιος να το υποδείξει κερδίζοντας απ΄ αυτό.... :))))

Καλημέρες και πάλι

ανεστης είπε...

Μεγάλο ζήτημα αυτό...
Με πάνω απο 4 ώρες τηλεθέαση κάθε μέρα (πανελλήνιος μέσος όρος), ξέρουμε τα πάντα για το πως τον πήρε η Τζούλια αλλά δεν έχουμε ιδέα για το τι ψηφίζεται στη Βουλή.

Όταν λοιπόν πρέπει να βρούμε τη γραμμή ανάμεσα στον προστατευτισμό ή την κηδεμονία και την ελεύθερη επιλογή, δεν μπορούμε να μην πάρουμε υπόψη μας την ωριμότητα της κοινωνίας, την ποιότητα των πολιτών.
Η οποία είναι κιόλας ρευστή, εύπλαστη, διαμορφώνεται απο τα ΜΜΕ και το δημόσιο λόγο.
Απο κάπου πρέπει να ξεκινήσει κάποιος λοιπόν σ αυτό το φαύλο κύκλο.