Αγαπητέ μου σύντροφε,
Πιθανότατα θα θυμώσεις μ’ αυτά που θα σου πω.
Αλλά δεν πειράζει, θα τα πω γιατί έχω ήδη θυμώσει πάρα πολύ εγώ ο ίδιος και
πρέπει να σ’ τα πω.
Φωνάξαμε πολύ και στεναχωρηθήκαμε για την
άνοδο της χρυσής αυγής, χαρακτηρίσαμε φασίστες τους κατοίκους των περιοχών του
κέντρου που φωνάζουν για την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής τους, βρίσαμε επίσης
ως φασίστες όσους ξεκινούν επιχειρήσεις για συμμάζεμα της κατάστασης από δήμαρχο
μέχρι αστυνομία.
Διαπίστωσα όμως πως τόσο καιρό οι φωνές μας ήταν
μόνο κριτική σε οτιδήποτε προσπαθεί να μετριάσει το πρόβλημα. Προτάσεις δεν
είχαμε. Δεν έχει γίνει κανείς πιο σοφός από το διάλογο πέρα από την εύκολη διαπίστωση
για τη συνθήκη «Δουβλίνο 2» που πρέπει να αλλάξει, που κακώς υπεγράφη. Και μετά,
τι;
Ναι, οι αιτίες των μεταναστεύσεων είναι
δύσκολο να αντιμετωπιστούν. Δε σταματάνε εύκολα από τη μια μέρα στην άλλη οι
πόλεμοι, η πείνα, η φτώχεια. Θέλει πολλή δουλειά αυτός ο κόσμος. Ναι οι
άνθρωποι αυτοί δικαιούνται να αναζητήσουν την ελπίδα στον δικό μας «δυτικό
παράδεισο» της διαρκούς παρακμής.
Είναι πιο ανθρωπιστικό άραγε να περιφέρονται λιμοκτονούντες
και πιθανότατα όσοι έχουν μικρότερες ηθικές αντιστάσεις να καταφεύγουν στην εγκληματικότητα
για να επιβιώσουν;
Ή είναι πιο σύμφωνο με την κοινωνία που οραματιζόμαστε το να
δημιουργηθεί ένας υπερμεγέθης αστυνομικός στρατός για να ασκεί ασφυκτικό έλεγχο;
Είναι πιο δόκιμη λύση η χρήση καμερών ασφαλείας που πολεμήθηκαν ως παραβιάζουσες
τα προσωπικά μας δεδομένα;
Πόσο πιο ανεύθυνο είναι άραγε το να καταλήξει
τελικά όλο αυτό το παγκόσμιο πρόβλημα στους ώμους του άμοιρου Αφγανού ή
Πακιστανού και του κατοίκου της πλατείας Βικτωρίας και των Πατησίων; Πόσο ρεαλιστικό
είναι να αφεθούν αυτοί οι δύο να αναζητήσουν μεταξύ τους τη λύση;
Η πρακτική της χωρίς κόστος μαξιμαλιστικής
ρητορείας δεκαετιών, μας άφησε να αναζητούμε σήμερα μέτρο και λύσεις. Οι
δογματικές ιδεολογικές αρνήσεις σε οτιδήποτε μπορεί να προτείνεται ως λύση
τροφοδότησαν την απραξία και το θέριεμα του τέρατος που λέγεται «χρυσή αυγή».
Που αναλαμβάνει τώρα να «καθαρίσει» με το μόνο τρόπο που ξέρουν οι πιθικοτραμπούκοι
. Με τη βία.
Αλλά ακόμα κι όταν οι αλήτες αυτοί βγήκαν στη
γύρα ξυλοφορτώνοντας αθώους μετανάστες, ήμασταν θεαματικά απόντες, απλά
περιοριστήκαμε να φωνάζουμε «που είναι η αστυνομία» (κοίτα να δεις τι
χρειάστηκε για να αναζητήσουμε τελικά την τήρηση των νόμων!).
Αλλά την αστυνομία που σε μεγάλο βαθμό
επέλεξε να ψηφίσει τους φασίστες της χρυσής αυγής, επιλέξαμε να τους τη
χαρίσουμε εδώ και καιρό αγαπητέ σύντροφε. Την αποκηρύξαμε ως ταξικό εχθρό, τους
είπαμε συλλήβδην «μπάτσους γουρούνια δολοφόνους». Κάψαμε τις γέφυρες και παραμείναμε
στις όχθες των διαδηλώσεων να πετάμε πέτρες και δακρυγόνα.
Πότε μαζευτήκαμε ως κομματικοί ή πολιτικοί
σχηματισμοί να βοηθήσουμε με κάποιο ακτιβισμό άστεγους και άνεργους; Με ποιο δικαίωμα
ασκήσαμε κριτική σε τέτοιες κινητοποιήσεις βάζοντας την περίφημη εύκολη ταμπέλα
της «αστικής φιλανθρωπίας»;
Πως χαρίσαμε το δικαίωμα (και πάλι) στους φασίστες
να δηλώνουν ευαισθησίες με διάφορα τηλεοπτικά σόου στο Σύνταγμα;
Ναι ξέρω,
περιμένουμε απ τον πεινασμένο να εξεγερθεί να φτάσει στο «μη χειρότερα» για να
προσχωρήσει στις παρατάξεις μας, αλλά δεν είναι εξαιρετικά φτηνό αυτό το τέχνασμα
για την αριστερή μας συνείδηση;
Τώρα λοιπόν που το κτήνος έδειξε τα δόντια
του, τώρα που οι χρυσαυγίτες μπουκάρουν στα πλοία για να λιντσάρουν, δεν είναι
καιρός να ξαναβρούμε το μέτρο; Τώρα που η κοινωνία μπατάρει δεξιά δεν
χρειάζεται να εξηγήσουμε τα απλά και βασικά απαιτώντας παράλληλα την ευνομία;
Τώρα είναι η ώρα να ξαναβρούμε τις χαμένες μας
επαφές με την κοινωνία και τις χαμένες μας δυνατότητες για διάλογο. Αυτές τις δυνατότητες
που καταστρέψαμε όταν αντί να συζητάμε για ιδέες και αρχές, ψελλίζαμε ή
κραυγάζαμε μόνο διεκδικήσεις.
Να αναγνωρίσουμε το δικαίωμα αυτού του τόπου
να ορίζει τους κανόνες με τους οποίους θα δέχεται μετανάστες ή πρόσφυγες όπως γίνεται
παντού στον κόσμο.
Να αφήσουμε τις εύκολες εικονικές κατάρες και
τα συνθήματα για τις επιχειρήσεις-σκούπα και να γίνουμε χρήσιμοι με αληθινή δουλειά στον έλεγχο
των συνθηκών διαβίωσης στα κέντρα κράτησης και στην εποπτεία των αστυνομικών αυθαιρεσιών. Να προσφερθούν νομικές υπηρεσίες σε όσους τις χρειάζονται.
Να δείξουμε επιτέλους με κάποιο τρόπο πως μπορούμε να υπερασπιστούμε ανθρώπινα δικαιώματα αποδεχόμενοι ένα πλαίσιο. Ή να αγωνιστούμε να αλλάξουμε αυτό το πλαίσιο προβάλλοντας πειστικές και βιώσιμες αντιπροτάσεις. Αλλά να αποδεχτούμε το μονο σίγουρο: η στείρα ρητορεία δεν μας οδήγησε πουθενά καλύτερα.
Σήμερα σύντροφε, δηλώνεις απογοητευμένος απ' την ελληνική κοινωνία και εκδηλώνεις τάσεις
φυγής. Δεν είναι χρήσιμη η απογοήτευσή σου. Η ελληνική κοινωνία δε θα ακολουθήσει καλύτερους δρόμους επειδή θα
λείψεις. Το αντίθετο θα συμβεί.
Αλλά πρέπει να καταλάβεις πως χρειάζεται να αναθεωρήσουμε τους όρους της συζήτησης.
Να αφήσουμε στην άκρη ιδεοληψίες και εύκολες ετικέτες. Να καταλάβουμε πως όλα
αυτά τα χρόνια παρεξηγώντας τον ακτιβισμό, δεν καταφέραμε να δράσουμε
αποτελεσματικά να δουλέψουμε για να δώσουμε δείγματα γραφής.
Τώρα είναι η ώρα να δείξουμε με δουλειά πως η
«αριστεροσύνη» δεν είναι χρήσιμη μόνο μέχρι εκεί που μας ορίζει και αντανακλά
το Εγώ μας, αλλά μπορεί να είναι αληθινή αντιπρόταση για μια καλύτερη κοινωνία.
9 σχόλια:
Η φασιστική νοοτροπία υπάρχει σ'όλους τους χώρους και ειδικά στην αριστερά περισεύει. Αν θες να γίνεις πιστευτός για το τι πρεσβεύεις, πρέπει να διώξεις τα φασισταριά του πολιτικού σου χώρου που νέμονται τα πανεπιστήμια.
Αγαπητέ ανεστη,
η άνοδος της Χρυσής Αυγής οφείλεται κατά βάση στο σταδιακό λόγο αποκτήνωσης της ελληνικής κοινωνίας που εκφέρεται καθημερινά από τα ΜΜΕ εδώ και αρκετό καιρό. Όχι στη μαξιμαλιστική ρητορεία της αριστεράς ή την ιδεολογική άρνηση. Η ΧΑ είναι προσεγμένο εκ των άνω κατασκεύασμα και εκεί πρέπει να αναζητηθούν οι ευθύνες. Δυστυχώς το post σου μεταθέτει τις ευθύνες αλλού.
Το ότι δε θα πρέπει να αρνηθούμε την αστυνόμευση περιοχών του κέντρου, δε δικαιολογεί σε καμία περίπτωση επιχειρήσεις τύπου "Ξένιος Δίας", που, σε αυτή τη χρονική στιγμή, εξυπηρετούν προδήλως τον εξαγνισμό των κυβερνώντων, τον αποπροσανατολισμό της κοινής γνώμης από τα ουσιώδη και την ικανοποίηση των ξενοφοβικών ενστίκτων που αυτοί εξέθρεψαν.
Από την άλλη η αστυνομία είναι όργανο της (άρχουσας) τάξης. Δεν "θίγεται" από συνθήματα. Εκτελεί εντολές. Και, ναι, εκτελεί εντολές της ανώτερης οικονομικά τάξης, ενώ εναντιώνεται στα συμφέροντα της εργατικής και της μεσαίας τάξης. Εξυπηρετεί αλλότρια ταξικά συμφέροντα και δεν καταλαβαίνω γιατί δεν πρέπει αυτό να ειπώνεται ξεκάθαρα.
Απόψεις σαν αυτή που εκφέρεις στο post, δεν είναι δύσκολο να διακρίνεις ποιους εξυπηρετούν.
Και, δυστυχώς, άθελά σου.
Ελπίζω να δεις τον κόσμο κι από άλλες οπτικές γωνίες και μετά να κρίνεις μόνος σου ποια πατάει στη λογική.
Με εκτίμηση,
Αγαπητέ S
Η αλήθεια είναι ως είχα βάλει και στοίχημα (εσωτερικά) για την βεβαιότητα τέτοιας απάντησης.
Καμία Χρυσή αυγή και κανένας σχηματισμός δεν ανεβαίνει επειδή τον ερωτεύτηκε κάποιο σύστημε ΜΜΕ αν δεν έχει χώρο να πατήσει στην κοινωνία.
Απορρίπτω το "απο πάνω" και τα λοιπά συνωμοσιολογικά ως πολύ εύκολα και καλώ όσους είναι πρόθυμοι να αναμασήσουν τις ίδιες ευκολίες να κάνουν επιτέλους μία ελάχιστη αυτοκριτική.
Να βρουν τους λόγους που ο κόσμος κουράστηκε απο τα συνεχή στείρα στερότυπα.
Άλλο πράγμα ένα φαινόμενο να "έχει χώρο να πατήσει στην κοινωνία" κι αλλό να συνδέεται αιτιακά με κάποια δεδομένα.
Σαφώς και υπάρχουν κοινωνικά προβλήματα τα οποία εκμεταλλεύεται η ΧΑ για να ανέβει. Αν όμως δε συμφωνείς ότι ο εκφασισμός της κοινωνίας προωθήθηκε και προωθείται από τα ΜΜΕ, πρέπει να μας εξηγήσεις γιατί οξύνθηκε το φαινόμενο σε τέτοιο βαθμό τώρα και μάλιστα γιατί η ΧΑ ανέβασε τα ποσοστά της σε μέρη που δεν έχουν επηρεαστεί από τη μετανάστευση (πχ χωριά).
Δικαιολογείται από τα αντικειμενικά δεδομένα (π.χ. αύξηση της εγκληματικότητας) τέτοιο ξαφνικό ξέσπασμα εναντίον των μεταναστών; Κι αν όχι, γιατί η απάντηση στα κοινωνικά αυτά προβλήματα είναι ο εκφασισμός της κοινωνίας κι όχι λ.χ. η απαίτηση για αντιμετώπιση της φτώχειας στις προβληματικές περιοχές ή για έλεγχο χρήσεων γης στο κέντρο της Αθήνας.
Επίσης όταν διακυβεύονται τα συμφέροντά σου και έχεις τη δυνατότητα να επηρεάσεις την κοινή γνώμη προς όφελός σου (πχ είσαι ιδιοκτήτης τηλεοπτικού σταθμού), θα το κάνεις. Θα ψάξεις να βρεις ένα αποδιοπομπαίο τράγο για να φορτώσεις με ευθύνες και να αποποιηθείς των δικών σου (υπαρκτών) ευθυνών. Οι "άνω" δεν είναι αόριστες ομάδες τύπου μασόνων, αλλά επιχειρηματικές ελίτ με ονόματα. Δεν ξέρω γιατί βλέπεις συνωμοσίες. Εξάλλου ποιανού τα συμφέροντα εξυπηρετεί η στάση της ΧΑ; (βλ. πιο χειροπιαστά στο θέμα της ΑΤΕ)
Τα πράγματα δεν είναι καθόλου εύκολα, ούτε όμως και συνωμοσιολογικά. Το μόνο εύκολο είναι να τα βαφτίζουμε όλα "εύκολα", "συνομωσιολογικά" και "στείρα στερεότυπα", που "κουράζουν τον κόσμο" επειδή ακούγονται συχνά σε αριστερού υποβάθρου απόψεις.
Δεν έχω κανένα πρόβλημα να συζητήσουμε και τους όποιους ανεπαρκείς χειρισμούς της αριστεράς. Δεν συγκρίνονται όμως επ΄ουδενί με τις ευθύνες των ελίτ και των συντηρητικών πολιτικών.
Και πάλι θα ρωτήσω πού νομίζεις ότι μετατοπίζει τις ευθύνες για την άνοδο της ΧΑ το post σου.
@S
Δεν ψάχνω να μοιράσω ευθύνες. Αιτίες ψάχνω και τρόπο αντιμετώπισης.
Αν μιλάω για την αριστερά είναι επειδή αυτή με αφορά. Ο καθένας έχει το μερίδιο ευθυνης που του αναλογεί.
Παρεμπιπτόντως, αν όπως λες ήταν τα ΜΜΕ υπεύθυνα θα βλέπαμε αναλογική άνοδο των φασιστών.
Αντίθετα η άνοδος είναι θεαματική σε μέρη που είτε έχουν υπερπληθυσμό μεταναστών (Κέντρο κλπ) είτε σε περιοχές που τα ακροδεξιά στοιχεία είχαν βαθύ έρισμα (Κορινθία, Αργολίδα, Μεσσηνία κλπ.
Όχι. Τα ΜΜΕ ενέχονται στην εμπορική εξαργύρωση των ήδη διαμορφωμένων τάσεων. Θελουν να πουλήσουν σε όποιον ψάχνει στήριγμα της αγανάκτησής του.
Όπως ήδη ειπώθηκε, η άνοδος της ΧΑ (που πάει πακέτο με την ευρύτερη αποδοχή φασιστικών πρακτικών και λόγου) συναντάται σε όλα τα μήκη και πλάτη της χώρας, ακόμη και σε περιοχές όπου δεν έχουν δει ποτέ "Πακιστανό λαθρομετανάστη". Άρα κάπως καλλιεργήθηκαν ακροδεξιά ένστικτα και εκεί. Σε μέρη που τα ακροδεξιά στοιχεία είχαν βαθύ έρισμα η ΧΑ είχε απλώς μεγαλύτερα ποσοστά. Επίσης οι στατιστικές δε δικαιολογούν το ξαφνικό ξενοφοβικό ξέσπασμα.
Τα ΜΜΕ ενήργησαν ως καταλύτης πάνω σε (εδώ και χρόνια) υπαρκτά προβλήματα χωρίς τον οποίο δε θα είχαμε τον εκφασισμό της κοινωνίας. Το ότι αυτό "πουλάει" στα δελτία δεν αναιρεί το γεγονός ότι είναι κατασκευασμένο φαινόμενο.
Αν σε ενδιαφέρει όντως να συζητήσεις μόνο τις ευθύνες τις αριστεράς, δεν το κατάλαβα γιατί δεν το ανέφερες πουθενά στο ποστ και ο τίτλος μπορεί κάλλιστα να εκληφθεί ως ειρωνικός. Οι όποιες ευθύνες της είναι συζητήσιμες, αλλά σαφώς μικρότερες από αυτές τις άλλης πλευράς.
Μια χαρά τα λες.
Μην σε πτοεί το γεγονός πως απομεινάρια της δήθεν αριστεράς συνεχίζουν να σου υπενθυμίζουν πως τάχα είσαι εκτός τόπου και χρόνου.
Η αλήθεια είναι πως τώρα παίζουμε μπάλα οι υπόλοιποι ενω αυτοί είναι στον πάγκο.
Σε λίγο θα βρεθούν και έξω απο το γήπεδο.
Οι "φασιστικές πρακτικές και λόγος" τόσα χρόνια προερχόμενες απο τα αριστερά δεν είχαν αντίπαλο δέος και τώρα που εμφανίστηκε το είδωλο στον καθρέφτη κακοφαίνεται στην " προοδευτουριά" - στην ουσία ψυχανεμίζονται αυτό που λέει ο Ωκεανός με τον οποίο συμφωνώ 100%.
Ενδιαφέρον το κείμενο και πολύ προσηγμένο στην επιλογή λέξεων. Και το λέω τούτο, διότι δύσκολα αφήνεται περιθώριο διαφωνίας όπως είναι διατυπωμένο, αλλά σε μία βαθύτερη συζήτηση θα αναφανούν πολλές διαφωνίες.
Έχει βλέπεις σημασία το ποιος ασκεί την κριτική και τι έχει στο πίσω μέρος του μυαλού του. Η κριτική γίνεται για να επανεξετάσουμε το μεταναστευτικό (το οποίο η αριστερά όντως δεν είδε ποτέ από τη σκοπιά των πολιτών, αλλά μόνο επί της αρχής και του διεθνισμού/ανθρωπισμού) ή για να δικαιολογήσουμε έμμεσα τις αστυνομικές εφόδους;
Η ΧΑ δεν είναι γέννημα του μεταναστευτικού προβλήματος. Είναι γέννημα του πόνου και της φτώχειας. Εμφανίστηκε ως ένα εξωσυστημικό παιδί που πρέπει να τιμωρήσει τους κλέφτες βουλευτές. Εϊναι γέννημα του συστήματος του ίδιου και πολύ λίγη σχέση έχει με το μεταναστευτικό.
Δημοσίευση σχολίου