21/12/09

"Ντου" στα sites "κατεβάσματος ταινιών"!


Και ξαφνικά μέσα σε μια μέρα, εξαφανίστηκαν από τις οθόνες όλων των downloaders όλα τα ελληνικά fora και sites κατεβάσματος ταινιών. Προφανώς κάτι έχει συμβεί σε ιδιαίτερα μεγάλη κλίμακα και έπεσε ένας σχετικός πανικός στην πιάτσα.

Συνάντησα σε διαδικτυακές συζητήσεις πολλούς που ρωτάνε «τι έγινε» γιατί -κακά τα ψέματα- είναι πολύ γλυκιά συνήθεια διαχρονικά το τζάμπα ειδικά όμως τώρα σε περίοδο οικονομικών στριμωγμάτων.

Αλλά μια που παραδεχτήκαμε ότι είναι κακά τα ψέματα, θα ήταν άδικο να μη παραδεχτούμε ότι μέσα σε όλο το πλήθος των ταινιών «αμερικανικής τσιχλόφουσκας» με υποτιτλισμούς τύπου «δεν πρόκειτε να περάσεται» που ήταν διαθέσιμα, υπήρχαν και μερικά διαμαντάκια όπως τα ντοκιμαντέρ «Age of Stupid» και «Food Inc» που δεν θα προβληθούν σε αίθουσες, ούτε θα βρουν το δρόμο τους στα βιντεοκλάμπ. Κι εγώ συνήθιζα να ψάχνω τέτοιες περιπτώσεις, αδιαφορώντας για τη συνήθη χολιγουντιανή σαχλαμάρα (άσε που δεν βλέπω το λόγο να δω «επειγόντως» μια ταινία, τραβηγμένη από κάμερα, με διάφορα κεφάλια να περνάνε από μπροστά!).

Ας μη γελιούνται οι εταιρίες, όσο κι αν κλείνουν τα fora, όσο και αν μειώνονται τα torrents sites, η συνήθεια δεν θα σταματήσει. Απλά θα μεταφερθούν σε άλλους servers, θα ενισχυθούν τα κρυπτογραφημένα κατεβάσματα, θα οργανωθούν διαφορετικά.

Κι αυτό όχι γιατί είναι δυσβάσταχτο το 2ευρο που στοιχίζει η ενοικίαση ενός DVD αλλά επειδή η διανομή μιας ταινίας έχει κανονιστεί να παράγει έσοδα για τα σινεμά, να κυκλοφορεί αργότερα (που έχει αποσυρθεί από τις αίθουσες) σε DVD για να κερδίζουν και οι εταιρίες διανομής dvd, να προβάλλεται αργότερα στην ακριβή συνδρομητική τηλεόραση της Ελλάδας, για να περάσει μετά από 2-3 χρόνια και στα ελεύθερα κανάλια και τις εφημερίδες.

Πριν λίγο καιρό οι εταιρίες αυτές διαφήμιζαν στην τηλεόραση το ότι «η πειρατεία στοιχίζει θέσεις εργασίας». Στοιχίζει έσοδα θα έλεγα εγώ, οι εργαζόμενοι είτε έχουν κέρδη είτε όχι οι εταιρίες, θα μείνουν μόνο όσο τους χρειάζεται το σύστημα διανομής. Η αλλαγή της αγοράς και των συστημάτων διανομής έχει επιπτώσεις σε όλες τις βιομηχανίες. Και στον Τύπο με την ευρύτατη διανομή των δωρεάν πια ειδήσεων.

Το itunes για τους πελάτες των «μεγάλων αγορών» χρεώνει 1 δολάριο για την ενοικίαση μιας ταινίας (μπορείς να την κατεβάσεις και να τη δεις όποια στιγμή αποφασίσεις μέσα σε 1 μήνα) και 5 δολ. για να την κρατήσεις με πλήρη δικαιώματα θέασης και μετακίνησης.
Άραγε αν υπήρχε η δυνατότητα στην Ελλάδα να πληρώσει κάποιος ένα τέτοιο αντίτιμο και να κατεβάσει την ταινία τις επιλογής του στην ποιότητα της επιλογής του αμέσως μετά το τέλος της προβολής της στα σινεμά, θα είχε τέτοια διάσταση το φαινόμενο της πειρατείας; Ή θα πρέπει να αποδεχτεί ο καταναλωτής (που έχει πια τη δυνατότητα να την αναζητήσει και να την κατεβάσει σε μισή ώρα), το ότι η μικρή αγορά που λέγεται Ελλάδα θα πρέπει να παραμείνει όμηρος στην πίτα κερδών που πρέπει να παράγουν όλοι μέχρι να γίνει η ταινία διαθέσιμη;

Απλό είναι: αν η βιομηχανία και οι εταιρίες βλέπουν ότι χάνουν χρήματα, ας κάνουν τις κινήσεις που πρέπει, ας δώσουν εναλλακτικές προσιτές λύσεις για να φέρουν λεφτά στα ταμεία, αντί να προσπαθούν να κάνουν τον κόσμο να χορεύει στο δικό τους παρωχημένο ρυθμό.
Μέχρι τότε το παιχνίδι της γάτας και του ποντικού θα συνεχίζεται.

2 σχόλια:

ο δείμος του πολίτη είπε...

Προ ημερών διαφώνησα με το Νίκο Παπανδρέου σε φιλικό ιστολόγιο για το θέμα αυτό. Μου τη δίνει που κάποιοι μιλάνε για χαμένες θέσεις εργασίας και το αποδίδουν στην πειρατεία. Βέβαια πέρα από την αστειότητα του ότι μιλάνε οι πνευματικοί -καλοπληρωμένοι σχετικά- άνθρωποι για τους τεχνικούς (λες κι εκείνοι δεν έχουν φωνή ή εκπροσώπους), κανείς δεν κάνει λόγο για τη γενικότερη κρίση που πλλήττει και το σινεμά.

Προσωπικά, έχω από χρονια ταχθεί υπέρ της ελεύθερης διακίνησης. Οι μελέτες μου, τα βιβλια μου είναι σε ελεύθερη διακίνηση, ακριβώς για αυτό το λόγο αρχής. Σαφώς και δέχομαι τον όρο του copyright, αλλά υπό την έννοια της αναγνώρισης του κόπου κάποιου ανθρώπου και του δαπανημένου κεφαλάιου. Αλλά η διακίνηση ιδεών πρέπει να είναι ελεύθερη.

ανεστης είπε...

Δήμο
δέν είμαι βέβαια σίγουρος για το κατα πόσο μπορεί να θεωρηθεί "ιδέα" μια ταινία.

Δέχομαι οτι έχει υπέρογκα έξοδα αλλά στην ουσία ότνα μια "φίρμα" πληρώνεται μερικά εκατομύρια δολάρια για μια ταινία, είναι φυσικό το να πρέπει για να βγάλει τα λεφτά του στο στούντιο να "σφραγίσει ερμητικά" τη διανομή.
Άρα -όπως το βλέπω εγώ- με δεδομένη τη δυσκολία του εγχειρήματος θα πρέπει να αναδιερθρωθεί αυτή η κακομαθημένη βιομηχανία σε πολλά επίπεδα.