12/2/09

Καμπάνια κατά της τηλεόρασης σημερα!




Ξεκίνησε από ορισμένους συν-bloggers με προφανή σκοπό να ευαισθητοποιήσουν το κοινό της τηλεόρασης, να διεκδικήσουν «καλύτερη τηλεόραση», ότι κι αν αυτό σημαίνει.

(Εδώ το κείμενο - διακύρηξη)


Κι αν κάτι προδίδει αυτή η καλών προθέσεων κίνηση (που δυστυχώς δεν θα φέρει κανένα αποτέλεσμα), είναι η άγνοια της πρωτοβουλίας για το πως έχει στηθεί το εμπορικό σύστημα της τηλεόρασης (και εννοούμε την ιδιωτική).


Η τηλεόραση όμως (έτσι γενικά) είναι ένα πολύ σύνθετο πράγμα.

Την ίδια στιγμή που προβάλλει το απόλυτα κακοφτιαγμένο σήριαλ, την ώρα που προβάλει το απόλυτο κιτς προκειμένου να φέρει «νούμερα» απ’ την AGB και επομένως διαφήμιση, προβάλλονται τα (καθυστερημένα χρονικά μεν, άρτια δε) ρεπορτάζ του Τσίμα και του Παπαχελά για την υπόθεση της Κούνεβα. Λίγο πιο μετά απ’ τις βλακείες του Μικρούτσικου πιθανότατα θα μεταδοθεί ο υπέροχος «Εξάντας» του Αυγερόπουλου.
Ποια τηλεόραση λοιπόν να κλείσω;


Θεωρητικά η τηλεόραση (ειδικά η ιδιωτική), προσπαθεί να «μαζέψει» τηλεθεατές από διαφορετικές ομάδες πληθυσμού, από διαφορετικά κοινωνικό-οικονομικά στρώματα για να μπορεί ο διαφημιζόμενος να βρει κοινό για τη διαφήμισή του. Όσο πιο μαζικό είναι το πρόγραμμά της τόσο μεγαλύτερη η μάζα κοινών-στοχων.

Αντιπροσωπεύει όμως η σημερινή εικόνα την πραγματική σύνθεση του πληθυσμού;

Υπάρχουν αρκετές εκπομπές για το «σκεπτόμενο» μερίδιο τηλεθεατών; Όχι!


Κι αυτό γιατί οι μετρήσεις τηλεθέασης γίνονται με αδιαφανείς διαδικασίες από το μονοπώλιο της AGB. Η AGB εγκαθιστά μετρητές σε νοικοκυριά που μετρούν τι παρακολουθεί η οικογένεια. Το ζήτημα είναι οτι οι περισσότερες οικογένειες ανώτερης μόρφωσης αρνούνται να τοποθετήσουν μετρητές στους δέκτες τους. Αυτοί που απομένουν είναι όσοι δέχονται να «μετρηθούν» με αντάλλαγμα μια τοστιέρα(!) που προσφέρει η εταιρία για «επιβράβευση».


Μοιραία λοιπόν, αυτή η διαδικασία αλλοιώνει το δείγμα (όσο κι αν σκίζει τα ρούχα της η εταιρία ότι το δείγμα αντιπροσωπεύει τη σύνθεση του κοινού).Οι προτιμήσεις αυτού του στρεβλού δείγματος είναι που φτάνουν στα χέρια των αγωνιούντων για τα bonus τους διευθυντών προγράμματος, διαφήμισης, marketing των σταθμών.


Αν λοιπόν είναι να γίνει μια καμπάνια, μια πρωτοβουλία, ας γίνει προς τη σωστή κατεύθυνση, ας απευθυνθεί σε όσους έστησαν αυτό το μόρφωμα με τόσο ξεδιάντροπα φτηνούς εμπορικούς όρους σε δημόσιες συχνότητες.


Προσοχή όμως! Γιατί από την αγαθή πρόθεση, μέχρι το να φτάσουμε να υπαγορεύουμε στους άλλους το τι θα επιλέξουν και θα δουν (που για «εμάς» είναι το αντικειμενικά «πρέπον» η απόσταση είναι πολύ μικρή.


6 σχόλια:

ikor είπε...

Χτυπάς στον πυρήνα του προβλήματος: τα κριτήρια τηλεοπτικής επιτυχίας, αυτά που εξασφαλίζουν τηλεοπτικό χρόνο.

Πώς θα αλλάξει αυτή η στρέβλωση Ανέστη; Μέσα σ' ένα συνολικότερο πλαίσιο όπου "πουλάει" το πιο μαζικό, όχι το πιο "ποιοτικό".

Ποιοι θα μετρήσουν τους ποιοτικούς δείκτες και πώς;

ανεστης είπε...

Όπως αναφέρω και στο δικό σου post, θα πρέπει να υπάρξει διαφάνεια στα νούμερα της AGB. Ετσι ή θα αποδειχτεί η στρέβλωση στη σύνθεση του κοινού, ή θα αποδειχτεί ότι είμαστε όλοι για κλάματα και γουστέρουμε Πετρούλες!
Όπως και να έχει, σε κάθε περίπτωση μπορούμε και πρέπει να αξιώσουμε καλύτερη δημόσια τηλεόραση (το ξεχάσαμε αυτό) που πληρώνεται απο όλους μας για να μην χρειάζεται να είναι εμπορική ή να κυνηγάει ακροαματικότητες!

Xavier είπε...

Ίσως λύση σε αυτό το πρόβλημα αποτελέσει η ψηφιακή τηλεόραση, IPTV κλπ.

Ανώνυμος είπε...

Ανέστη μου,
κανένας μας δεν έχει το δικαίωμα να υπαγορεύσει στον άλλον το πότε να ανοίξει την τηλεόραση του και το τι να δει! Σε ελευθερη χώρα ζούμε! ( υποτίθεται!) Μην ξεχνάμε ότι υπάρχει και το τηλέραμα και κανένας δεν μας απαγορεύει να ρίξουμε μια ματιά και να επιλέξουμε να δούμε ότι ενδιαφέρει τον καθένα μας κι όχι να αφήνουμε όλη το 24ωρο την τηλεόραση ανοιχτή και να μας σερβίρουν ότι οι καναλάρχες επιθυμούν ή να παρασυρόμαστε και να βλέπουμε ότι "σκουπίδι" προωθεί η όποια πληρωμένη AGB , ή η γειτόνισα!
Επίσης μην ξεχνάμε ότι υπάρχει και η ψηφιακή τηλεόραση, ή η IPTV .Οπότε ποιός δίνει σημασία στους διάφορους δείκτες τηλεθέασης??
Αγνοώντας τους και κλείνουμε την AGBκαι επιλέγουμε προγράμματα της αρεσκείας μας!

Evangelia είπε...

Κάποτε η AGB ζήτησε από εργαζόμενο σε ΜΚΟ να βάλει μηχανάκι. Και ενώ όλα είχαν συμφωνηθεί, επειδή μάλλον ρωτούσε πολλά, ακυρώθηκε η εγκατάσταση. Από την άλλη πλευρά, αν πας σε ένα σχολείο και μιλήσεις με νεαρά παιδιά, θα διαπιστώσεις ότι όλα ξέρουν τα τηλεσκουπίδια, τα reality, τις διαφημίσεις. Το μεγάλο στοίχημα είναι να ξεχωρήσει ο τηλεθεατής τι βλέπει και τι απορρίπτει. Κανένας δε θα του το υποδείξει. Μόνος του πρέπει να επιλέξει.

ανεστης είπε...

Evangelia
Σαφώς η συζήτηση δεν γίνεται για να υποδείξουμε το τι θα δει ο καθένας. Γίνεται για να έχουμε ένα πρόγραμμα που να μπορεί να απευθύνεται σε όλα τα κοινωνικο-μορφωτικά στρώματα, αναλογικά με τη συμμετοχή τους στο γενικό πληθυσμό.