Αυτό τον καιρό έλαβα μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου διάφορες προσκλήσεις.
Η μία ήταν για ένα γκρουπ στο facebook με τίτλο «Την έχω αμολήσει κι εγώ σε δημόσιο χώρο» κι ευτυχώς που δεν είχα κοντά μου σπίρτα και βενζίνη γιατί θα είχα αυτοπυρποληθεί. Ή θα είχα κάνει «ψηφιακή αυτοκτονία» να εξαφανιστεί κάθε ίχνος μου στο facebook.
Η άλλη ήταν για να μπω σαν μέλος σε ένα blog διαμαρτυρίας με τίτλο «You Pay Yoour Crisis». Να πληρώνουν δηλαδή ΑΥΤΟΙ για την κρίση ΤΟΥΣ.
Την κρίση του καπιταλισμού; Την κρίση των πλουσίων που δεν πληρώνουν φόρους; Την κρίση των κυβερνήσεων;
ΟΚ, μια χαρά μου ακούγεται σαν σύνθημα, αλλά σαν σοβαρή θέση ισχύει μόνο αν προέρχεται από μοναχό κάποιας σκήτης με πλήρη απομόνωση από τα «κοσμικά».
Γιατί η κρίση δεν δημιουργήθηκε μόνο από τα περίφημα «κλεμμένα» και τη «φοροδιαφυγή» αλλά σχεδόν από το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας και τον τρόπο με τον οποίο είχε οργανώσει όλους τους θεσμούς της και τις συναλλαγές της. Τα κόμματα σαν όργανα μπαχαλοποίησης (όπου συμμετέχουν, από ΕΣΡ μέχρι φοιτητικές οργανώσεις), τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, την ακρίβεια (σαν αποτέλεσμα της καταναλωτικής μας αδράνειας), τη διαστρωμάτωση της διαφθοράς (εκτός κι αν πιστεύουμε πως όποιος είναι αριστερός είναι εξ’ ορισμού και τίμιος) κλπ.
Αλήθεια οι εφοριακοί που λαδώνονταν για να σβήνουν μεγάλα φορολογικά ποσά από επιχειρήσεις είναι κεφαλαιοκράτες; Είναι εφοπλιστές; Δεν ανήκουν σε κομματικές παρατάξεις; Κι αν ναι σε ποιες; Αν λοιπόν ζεις, εργάζεσαι και αναπνέεις σ’ αυτή τη χώρα έχεις βάλει κι εσύ ένα μικρό ή μεγάλο λιθαράκι σ’ αυτή την κρίση.
(Δείτε κι εδώ ένα πολύ καλό σχετικό κείμενο).
Κουράστηκα να ακούω απόψεις που είναι μόνο ή υπέρ ή κατά. Σπάνια θα βρεθεί άποψη που να λέει «ναι μεν, αλλά…». Σχεδόν ποτέ δεν θα βρεις κάποιον να λέει πως η αλήθεια είναι κάπου στη μέση. Χαρακτηριστικό της φυλής μας, πάντα μας άρεσε να μιλάμε με συνθήματα, να κραυγάζουμε την ετικέτα μας, να είμαστε ανίκανοι να διακρίνουμε τη δεύτερη ανάγνωση, τα ψιλά γράμματα.
Η αριστερά κατεβαίνει στο δρόμο για να διαμαρτυρηθεί -και καλά κάνει- αλλά η ιδεολογία και το δόγμα την κάνει να κατεβαίνει διασπασμένη. Ανίκανη και σ’ αυτή την μείζονα στιγμή να συσπειρώσει τον κόσμο, να υπερβεί τα κολλήματα και άρα να φανεί χρήσιμη και με μια αντιπρόταση πέρα από την εύκολη καταγγελία και το σύνθημα. Και είναι κρίμα γιατί διώχνει έτσι όποιον δεν πιστεύει ότι για να είσαι αριστερός πρέπει να είσαι λαϊκιστής.
Άρα ποια κρίση «τους»; Είναι κρίση ΜΑΣ με βαθιές ρίζες, που θα την έχουμε ακόμα κι όταν περάσει η καταιγίδα.
27 σχόλια:
Σίγουρα η κρίση δεν είναι μόνο οικονομική! Έχει επηρρεάσει τον πολιτισμό μας την κουλτούρα μας, τον τρόπο σκέψης μας το είναι μας!
Μόνο που το φαινόμενο είναι παγκόσμιο, όχι μόνο Ελληνικό!
Χμ, ναι σε ένα βαθμό. Ειδικά εδώ όμως έχουμε μεγαλύτερο πρόβλημα κοινωνικής συνοχής. Οι αντιπαλότητες είναι πολύ οξυμένες κι όσο πάει γίνεται και χειρότερο. Και στις περισσότερες περιπτώσεις αυτές οι αντιπαλότητες είναι επίπλαστες, τεχνητές.
Αυτό είναι και ο κύριος λόγος γιατί δεν μπορούμε να συνταχθούμε αλλά γινόμαστε πολλά μικρά προτεκτοράτα.
Δες κι αυτό (http://khlyst.blogspot.com/2010/03/just-facts.html) και μετά ρώτα τους ποιανού είναι η κρίση...
@Khlysty
Ετσι ντε!
Πάντως ακόμα προβληματίζομαι αν η κατάστασή μας οφείλεται σε "διαίρει και βασίλευε" μαζί με βλακεία ή σε απλή ανοργανωσιά και βλακεία. (Η βλακεία είναι στανταράκι που λένε και οι φίλτατοι αλογομούρηδες :) )
Όχι μόνο Κώστα, οφείλεται στο οτι έχουμε ένα ΕΓΩ τόσο μεγάλο που φαίνεται κι απο το διάστημα. Που μισούμε τα άντερά μας. Που ψάχνουμε πάντα κάποιον για εχθρό κι αντίπαλο.
Και στην απομόνωση αν μας βάλουν, θα τα βάλουμε με τον εαυτό μας και θα χτυπάμε το κεφάλι μας στον τοίχο.
Η κοινωνία είναι θύμα εκβιασμού εδώ και χρόνια. Και φυσικά και έχει αλλοτριωθεί. Αλλά δεν νομίζω ότι τείθεται θέμα για το καταμερισμό των ευθυνών. Ειδικά σε αυτό που ζούμε τώρα, δεν έχει καμιά θέση το "ναι μεν αλλά φταις κι εσύ που παρκάρεις παράνομα, και βάζεις με βύσμα το παιδί σου στο δημόσιο, δεν ανακυκλώνεις, λερώνεις τις παραλίες, φοροδιαφεύγεις" και άλλα τέτοια.
Το θέμα αυτή τη στιγμή είναι διεθνές, πολύ πέρα από την Ελλάδα και τις εσωτερικές της δυσλειτουργίες, και τέτοια μέτρα εφαρμόζονται και θα εφαρμοστούν και σε άλλες χώρες.
Γνώμη μου είναι ότι προκειμένου οι δυτικές οικονομίες να μπορέσουν να ανταγωνιστούν Κίνα κλπ, επιθυμούν διακαώς να ρίξουν κατακόρυφα το κόστος παραγωγής, μέσω μείωσης μισθών και παροχών στους εργαζόμενους, γιατί δεν βλέπουν άλλο τρόπο να το πετύχουν. Το σύστημα είναι όντως στα όρια του.
@Xavier
Μα φυσικά το καπιταλιστικό σύστημα όχι απλά είναι στα όριά του αλλά τα έχει ξεπεράσει και κατά πολύ. Ανταγωνιστικότεροι των Κινέζων δεν μπορούμε να γίνουμε εκτός εαν ζούμε κάτω από εφημερίδες και τρώμε ποντίκια.
Απλά κάποιοι νομίζουν πως με τη μείωση των αποδοχών και την εξαφάνιση της μεσαίας τάξης θα καταφέρουν να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας σε επιχειρήσεις που δεν θα χρειάζεται να επενδύσουν σε υλικοτεχνική υποδομή.
Το θέμα είναι πως σε άλλες χώρες η κρίση θα ξεπεραστεί πιο γρήγορα όχι μόνο επειδή παράγουν αλλά επειδή έχουν ένα στοιχειώδες κράτος που μπορεί να χρεώσει και αυτούς που εδώ μονίμως φοροδιαφέυγουν.
Ναι. Αλλά η μη ύπαρξη στοιχειώδους κράτους εδώ, δεν είναι και τόσο ευθύνη τον πολιτών του. Ρεαλιστικά αν το δούμε, δεν ήταν ποτέ στο χέρι του πολίτη να αλλάξει τους μηχανισμούς αυτού του κράτους, πόσο μάλλον αφού οι μηχανισμοί αυτοί είναι στημένοι έτσι ώστε να εμπλέκουν τον πολίτη στη διαφθορά.
Αυτά τα ενοχικά, ακούγονται σωστά, αλλά κοινωνιολογικά αν το δεις, αν ένα σύστημα παρέχει απλόχερα μέσω διαφθοράς μηχανισμούς που διευκολύνουν τη ζωή κάποιων σε βάρος του συνόλου, αυτοί οι μηχανισμοί θα χρησιμοποιηθούν μοιραία.
Όταν η διαφθορά έρχεται από πάνω προς τα κάτω, δεν αποφεύγεται με τίποτα.
Οπότε ξαναλέω αυτά τα ενοχικά για μένα είναι άκυρα...
Να κι άλλο "ενοχικό".
http://www.athensvoice.gr/the-paper/article/293/edito-293
Σαν πολλοί δεν γίναμε οι ενοχικοί;
Φυσικά. Αλλα αυτή η κουβέντα δεν έχει κανένα νόημα. Όταν το κράτος προσφέρει σε μια κοινωνική ομάδα, η κοινωνική ομάδα θα πάρει και θα χαρεί και δεν θα απορρίψει την προσφορά ως ανήθικη ή επιζήμια προς το σύνολο.
Xavier, κάπως έτσι την πατάνε και οι φουκαράδες οι σκύλοι με τις φόλες.. Άρα μάλλον είμαστε πολλά χρόνια πίσω από το σκύλο. Και φόλες τρώμε και τον χαρακτήρα των σκύλων δεν έχουμε! :D :p
Εννοείται. Εύστοχο το παράδειγμα με τη φόλα. Δε θα κατηγορήσει κανείς ένα φολιασμένο σκύλο για απροσεξία ή επιπολαιότητα...
Η ευθύνη των κυβερνόντων δεν είναι απλά να νομοθετούν, αλλά να νομοθετούν και δίκαια (πέρα από το αποτελεσματικά προφανώς). Στην Ελλάδα η συστεμική αδικία είναι ευθύνη των πολιτικών, και κατα βάση των -ντόπιων- "αφεντικών" των πολιτικών.
Α ρε Xavier...
και πιστεύεις τώρα οτι αυτή είναι γνήσια αριστερή θέση ε; Ο λαός ποτέ δεν είναι μαλάκας μόνο τα αφεντικά! Είναι ταξικό προνόμιο η μαλακία.
Εσύ δεν συναναστρέφεσαι μ' αυτή την κοινωνία; Μήπως είσαι ο μοναχός που έλεγα στο πόστ;
Αν θες να έχεις τις ίδιες υποχρεώσεις και ευθύνες με έναν σκύλο, πρέπει να δεχθείς να τρως το φαι που σου δίνουν αδιαμαρτύρητα, να σε δένουν με αλυσίδα όποτε χρειαστεί κλπ.
Οπότε συγγνώμη που δεν μπορώ να δώσω άφεση αμαρτιών σε έναν λαό που συμπεριφέρεται σαν σκύλος, γιατί από αυτή την οπτική γωνία, μια χαρά μας συμπεριφέρονται!
Μετά το σχόλιο του Κώστα i rest my case!
Ξαναλέω ότι αυτού του είδους η ανάλυση παρουσιάζει κάποια στοιχεία σωστα μεν, αλλά δεν καταλαβαίνω που αποσκοπεί. Τι προτείνει; Τι θεωρεί; Ότι αν ο λαός γίνει πιο ηθικός και υπεύθυνος θα φτιάξουν όλα;
Αν θεωρεί το παραπάνω, διαφωνώ κάθετα και οριζόντια. Θα υπάρξει μια βελτίωση ίσως, απειροελάχιστη όμως. Όπως διαφωνώ και με την άποψη ότι ο πλανήτης θα σωθεί αν κλείνω το μάτι της κουζίνας 5 λεπτά πριν τελειώσω το μαγείρεμα, ενώ παραδίπλα εργοστάσια και επιχειρήσεις κατασπαταλούν ατιμώρητα τεράστια ποσά ενέργειας.
Αυτή η τακτική φυτέματος ενοχών στον απλό πολίτη που προσπαθεί να επιβιώσει δεν μου αρέσει καθόλου. Τη θεωρώ απαράδεκτη, αποπροσανατολιστική και επικίνδυνη.
Η ηθική και η κοινωνική υπευθυνότητα του απλού πολίτη σε κάθε γωνιά του κόσμου, δεν φυτρώνει, ούτε πέφτει από τον Άρη. Διαμορφώνεται.
Και χέστηκα αν αυτή η θέση είναι αριστερή, Βενιζελική, μουσουλμανική ή Παναθηναϊκή.
Η απάντηση είναι και στο κείμενο και στο link που σου έδωσα στην Athens Voice.
Και επιτέλους για ποιές ενοχές μιλάς; Εγώ στην απέξω είμαι και πληρώνω σαν φορολογούμενος μαλάκας.
Αν έχω μία ενοχή είναι που δεν τρούπωσα σε κόμμα, που δεν έχτισα αυθαίρετο, που δεν βολεύτηκα αργόμισθος στο δημόσιο, που δεν πήρα πρόωρη, αναπηρική, που δεν πήρα επιδοτήσεις, που δεν λάδωσα για να κάνω "δουλίτσα", που δεν έσπασα, που δεν πήδηξα, που δεν άρπαξα, που δεν έφαγα.
Μόνο πληρώνω...
Έχεις δίκιο, η κοινωνική υπευθυνότητα διαμορφώνεται. Αλλά δεν θα βρω κι εγώ μια ευκαιρία; Θα σου πω μετά πόσα απίδια παίρνει ο σάκος.
Xcuse me κι όλας, αλλά αυτό που λέτε το βρήσκω κομματάκι ελιτίστικο. Εσείς εδώ είστε μορφωμένοι άνθρωποι, με μια καλή αντίληψη της κατάστασης και έχετε και πνευματική και υλική επάρκεια ώστε να αντιλαμβάνεστε καλά την ευθύνη που σας αναλογεί σαν πολίτες και να κάνετε τις ανάλογες επιλογές. Μπορείτε να ενημερώνεστε σφαιρικά, να ανταλάσσετε απόψεις με τη χρήση νέων τεχνολογιών, να κάνετε ταξίδια στο εξωτερικό, να διαμορφώνετε ακόμα καλύτερη αντίληψη.
Ε λοιπόν, δεν είναι η πλειοψηφία των πολιτών σαν εσάς, ούτε έχει τις δυνατότητές σας.
Θα βάλω τα κλάματα με τα λαϊκά λαμόγια και τους απατεώνες που δεν είχαν επιλογές στη ζωή τους. Κάτι σαν τους λαϊκούς βασανιστές που λές για το Hurt Locker.
Αρνείσαι να δεις γύρω σου. Λαϊκίζεις επικίνδυνα, δεν το περίμενα απο σένα...
Λες ότι λαϊκίζω ενώ τσουβαλιάζεις κόσμο ως "λαϊκά λαμόγια" και "απαταιώνες".
Βλέπω πολύ καλά γύρω μου. Ξέρω πολύ καλά ότι οι άνθρωποι χωρίς βύσματα που τη βγάζουν τίμια και δύσκολα, είναι πολλοί περισσότεροι από τους άλλους. Αλλά μοιραία κάνουν και λιγότερο αισθητή την παρουσία τους.
Εγώ και να λαϊκίσω δεν θα γίνω επικίνδυνος. Αντίθετα το μίσος και η εκδικητικότητα που βλέπω μεταξύ κοινωνικών ομάδων που ουσιαστικά βράζουν στο ίδιο καζάνι, μου φαίνεται εφιαλτικό.
Ίδιο καζάνι;
Με όλους αυτούς;
Και με τη μαντάμ που πήρε το φάκελο του Βατοπεδίου απο το υπουργείο σπίτι της;
Αυτοί είναι ο εχθρός ρε συ! Και δεν τον πολεμάς ούτε με αεροπλάνα ούτε με φρεγάτες.
Αυτό λέω κι εγώ. Αυτοί είναι ο εχθρός. Όχι όλος ο κόσμος. Αυτοί αλλά κυρίως και όσοι τους καθοδηγούν και τους συγκαλύπτουν. Αυτοί οι δεύτεροι είναι που πρέπει να εξοντωθούν. Γιατί οι διάφορες μανδαμ είναι πολλές στη σειρά και άρα εντελώς αναλώσιμες. Σαν τα ναρκωτικά ένα πράγμα. Τιμωρία στα βαποράκια, αλλά ακόμα μεγαλύτερη στους εμπόρους.
Επίσης, γιατί το ξέχασα πριν, το "λαϊκίζεις επικίνδυνα" είναι φράση που από την εμπειρία μου ανταλάζουν μόνο πολιτικοί και δεν μου λέει τίποτα. Αν διαφωνείς κάπου επί της ουσίας πες το να το συζητήσουμε. Γιατί είμαι και της θετικής σκέψης και βραχυκύκλωσα με αυτή τη "βόμβα"...
Είπα πως λαϊκίζεις όταν λές "δεν είναι η πλειοψηφία των πολιτών σαν εσάς, ούτε έχει τις δυνατότητές σας" κι αυτό το άφηνες σαν απάντηση στην επισήμανσή μου για τα λαμόγια.
Δεν είναι θέμα δυνατοτήτων είναι θέμα ηθικής. Και στην ηθική υπερασπίζεσαι το συρφετό που μας καταστρέφει, σαν να πρόκειται για τα σκυλιά που άμοιρα τρώνε τη φόλα όπως πολύ σωστά λέει ο Κώστας.
Η μεγαλύτερη διαφθορά προέρχεται μέσα απο τα ίδια τα κόμματα και την πελατεία τους. Αν αμφιβάλεις τότε σίγουρα ζούμε σε διαφορετικούς τόπους.
Η όλη συζήτηση μου θύμισε την ατάκα της Αλέκας στο ντημπέιτ για τα "αυθαίρετα του κοσμάκη" που δεν πρέπει να κατεδαφιστούν και τις "αυθαίρετες βίλες των πλουτοκρατών" που κακώς υπάρχουν ακόμα. No-one is innocent, παιδιά. Ακόμα κι όσοι δεν βάλαμε δάχτυλο στο μέλι, συντηρήσαμε με τον ένα ή τον άλλο τρόπο την αρρώστια...
Ά! τόχα ξεχάσει αυτό το αριστούργημα...
Εδω γίνεται ενας παγκόσμιος πόλεμος που εχει να κανει με το χρήμα εδω τρια χαρακτηριστικά βιντεακια μεταφρασμένα για το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο-Παγκόσμια Τράπεζα γυρισμενα το 1996, και την Ελληνικη κριση ισως οι πιο πολλοί να τα έχετε δει to τελευταιο αποτελειτε απο 5 μερη και εξηγει πολλα πραγματα οι ανθρωποι το λενε καθαρα τα συμπερασματα δικα σας.
Αλεξανδρος.
http://www.youtube.com/watch?v=p9JsRYV_FlM
http://www.youtube.com/watch?v=AbH1JsOTInk
http://www.youtube.com/watch?v=LQeLm3WM1OA&feature=related
Δημοσίευση σχολίου