24/6/09

Η υποκρισία με τα "μάρμαρα"

Επιστρέφω απο ταξίδι και είναι σα να γύρισα στο χωριό. Η απόλυτη ηρεμία στο αεροδρόμιο (με το ζόρι τρείς-τέσσερεις διεθνείς αφίξεις). Λες και είμαστε μοναστήρι.
Στην ειδησεογραφία, η προκύρηξη της «σέχτας των προβοκατόρων» (άξιος ο μισθός τους), το κλείσιμο της εκδοτικής επιχείρησης της Γιάννας, η απόσυρση της παραίτησης του Αλαβάνου και το νέο μουσείο.

Το οποίο "ζητάει" να επιστραφούν τα μάρμαρα του Παρθενώνα από το βρετανικό μουσείο. Μάλιστα! Τα εγκαίνια του νέου μουσείου ήρθαν την κατάλληλη στιγμή.
Εκεί που το ηθικό του νεοέλληνος είχε καταρρακωθεί, νοιώσαμε ξανά να είμαστε "το κέντρο του κόσμου".
Ήρθε το μουσείο να μας θυμίσει ότι είμαστε Έλληνες, απόγονοι των αρχαίων, ότι δεν είχαμε ποτέ Κιούρκα, αλλα πάντα Αφίδνες. Δεν είχαμε ποτέ Λιόπεσι αλλα πάντα Παιανία.

Εμείς οι ρυπαροί, οι αμόρφωτοι, οι αγενείς, οι εμβολιασμένοι κατά του πολιτισμού (γεια σου Νίκο με την ατάκα σου), καμαρώνουμε τις Καρυάτιδες και τον μοσχοφόρο και κατόπιν επιστρέφουμε στην πολυκατοικία μας και βλέπουμε στο δελτίο ειδήσεων, έναν πολύ ωραίο κώλο που ξεφαντώνει στη Μύκονο (Εμ αν δεν ξεφαντώσει ο συγκεκριμένος εκεί, που θα ξεφαντώσει; Άρα δεν είναι είδηση, εξ’ ου και αγανακτώ. Μ’ αυτό, όχι με τον κώλο!).

Εδώ έχουμε στην Ακρόπολη περίπου 1 εκατομμύριο επισκέπτες το χρόνο (λένε τα επίσημα στοιχεία). Στο Βρετανικό μουσείο έχουν περίπου 5,5 εκατομμύρια επισκέπτες το χρόνο. Που λοιπόν υπηρετείται καλύτερα ο σκοπός της διαφήμισης τους ελληνισμού (αν αυτό είναι ζητούμενο);
Ή μήπως το γεγονός ότι τα μάρμαρα βρίσκονται εκεί, δεν είναι από μόνο του ένα κομμάτι της ιστορίας;

Θέλουμε τα μάρμαρα άραγε από αγάπη γι’ αυτά ή λόγω του συμπλέγματος μας προς τους αγγλοσάξωνες;
Το πρώτο ε; Τότε γιατί κακοποιούμε τόσο άγαρμπα τις υπόλοιπες αρχαιότητες; Ποιος πήγε πρόσφατα στο ναό του Ηφαίστου να δει τα χιλιοχεσμένα από τα περιστέρια μάρμαρα;

Πρόσφατα διάβαζα στο «Ε» της Ελευθεροτυπίας το πόσο ωραίο είναι το μουσείο της Νικόπολης στην Πρέβεζα.
Ξέχασε όμως το ρεπορτάζ να πει ότι αυτά έγιναν με λεφτά των Ιταλών που αποφάσισαν να αναδείξουν τις Ρωμαϊκές αρχαιότητες όπου αυτές υπάρχουν, γιατί εμείς, ξαναθάβαμε τα μωσαϊκά γιατί δεν είχαμε λεφτά να τα συντηρήσουμε (πόσω μάλλον να κάνουμε και μουσείο).

Κι ακόμα σήμερα η «δική μας» αρχαία Κασώπη (οι κάτοικοι της οποίας αναγκάστηκαν τον 1ο αίωνα μ.Χ. να κατοικήσουν στην Νικόπολη, είναι παρατημένη στη μοίρα της. Πριν λίγο καιρό ο χώρος ήταν αφύλακτος και μέσα έβοσκαν πρόβατα.

Ή μήπως θέλουμε τα μάρμαρα πίσω για να είμαστε ελεύθεροι να κλείνουμε το μουσείο σε κάθε απεργία και "δίκαιη κινητοποίηση" όπως ήδη γίνεται με την Ακρόπολη;

Μπορεί και να έχω άδικο, αλλά για κάποιο λόγο πιστεύω οτι δε φτάνει ένα μουσείο για να αποκτήσουμε την απο αιώνες χαμένη σύνδεση με τον αρχαίο πολιτισμό "μας".

8 σχόλια:

Atron είπε...

Πραγματικά ένα από τα τελευταία πράγματα που με ενδιαφέρουν. Και μόνο το γεγονός ότι μας πήρε 30 χρόνια να φτιάξουμε το μουσείο είναι ρεζιλίκι από μόνο του.

Προφανώς το μουσείο ήταν το Plan B σε περίπτωση που δεν κέρδιζε ο Σάκης τη Γιουροβυζιον. Έπρεπε να αισθανθούμε εθνικά υπερήφανοι με κάτι...

ο δείμος του πολίτη είπε...

Ανέστη, δεν είναι μόνο αυτή η υποκρισία. Τούτη πολύ εύκολα θεμελιώνεται αν θυμηθούμε ότι το θέαμα πάντα χόρταινε και αποπροσανατόλιζε το λαό. Να έρθουν τα μάρμαρα, αλλά αυτή όλη κι όλη η εθνική μας διεκδίκηση για τον πολιτισμό;

Ποιον πολιτισμό; Αυτόν των εταιρειών, των μεγάλων χρυσοπληρωμένων συναυλιών που στέκουν μακριά από τις ερασιτενχικές δημιουργίες. Ποιον πολιτισμό όταν το ΥΠΠΟ οφείλει μόνο σε δήμους της Θεσσαλονίκης εδώ και 5 χρόνια (4 εκ €);

Ποια αρχαία; Αυτά που καταστρέφονται γιατί δεν τοποθετούνται στέγαστρα; Ή αυτά που χάνονται για΄τι υπάρχουν κάθε χρονο απλήρωτοι ή συμβασιούχοι -και τούτοι ούτε για τα μισά αρχαία μας- φύλακες κι αρχαιολόγοι; Τι γίνεται με τους συντηρητές;

Δεν είναι μόνο οι πολίτες. Όταν το εισητήριο στην Ολυμπία και τουςς Δελφούς αγγίζουν τα 12€ έκαστο, στη Θεσσαλονικη τα 5-8€ κλπ πού μπορέι να πάει ο πολίτης με την οικογένειά του; Ο κώλος είναι φτηνότερος.

ανεστης είπε...

Άρα Δήμο, καταλήγουμε στο οτι τελικά η διεκδίκηση των μαρμάρων είναι πρόφαση.
Είναι το εύκολο άλλοθι του ελλειματικού μας πολιτισμού. Πάλι εύκολες λύσεις, πάλι φωνές και "Ξανθοπουλικοί" συναισθηματισμοί

ανεστης είπε...

Atron
Πάνω απο 30 χρόνια για το μουσείο και έρημα κτίρια, πανάκριβα "μέλαθρα" που χτίστηκαν σε χρόνο ρεκόρ για τους Ολυμπιακούς αγώνες...

ΨουΞ είπε...

"....για να αποκτήσουμε την απο αιώνες χαμένη σύνδεση με τον αρχαίο πολιτισμό "μας".



αυτό είναι το θέμα
δεν είναι δυνατόν να Την αποκτήσουμε
ούτε με το μουσείο (που καλώς έγινε -οι φανφάρες περίσσευαν)
ούτε ακόμα και με μία πιθανή επιστροφή των "μαρμάρων"

Δεν είναι δυνατόν αυτό το νήμα χάθηκε.

το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να γίνουμε ευφυέστεροι σαν διαχειριστές του.
Γίνεται κάτι τέτοιο;


-----Ωραίο ποστ!!


Καλό απόγευμα

ανεστης είπε...

ΨουΞ
φυσικά και δεν φτάνει ένα μουσείο, φυσικά και δεν θα φτάσει ούτε ακόμα κι αυτή η ίδια η (απίθανη) επιστροφή των μαρμάρων.
Είναι πολύ προσγειωμένη η προσέγγισή σου αλλά ακόμα και για να γίνουμε ευφυείς διαχειριστές χρειάζεται πολύς δρόμος (και ξαναδιάβασμα της ιστορίας ίσως).

xeimwniatikhliakada είπε...

Η πράξη έχει αποδέιξει ΑΝέστη μου ότι οι έλληνες από ένα πράγμα πάσχουμε περισσότερο. Από τη διχόνοια.. Αν ενώναμε όλοι μαζί τις δυνάμεις μας και οι στόχοι ήταν κοινοί τότε και το νήμα θα βρίσκαμε για τη συνεχιση του πολιτισμού " μας".
Δεν έχεις απόλυτο άδικο αλλά θεωρώ πως δεν έχεις και απόλυτο δίκιο. Δεν καταλαβαινω τη λογική του επειδή ένα μνημείο είναι παραμεμελημένο θα πρέπει να έχουμε αντίριση να στεγαστουν και τα όσα στεγάστηκαν στο νέο Μουσείο τησ Ακρόπολης? ΄Μετά λάβε υπόψην ότι τα μεγάλα και δύσκολα πέρνουν χρόνο , κόπο και χρήμα -κόστος. Εϊναι μακρύς ο δρόμος! Και λιθαρακι λιθαράκι, επανακτάται ο πολιτισμός! Τα αφήσαμε με την ανοχή μας και γίναν όλα όλα μπάχαλο! ΜΗν θέλουμε να ανοικοδομηθεί κάτι εδώ και τώρα!
Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου σε ένα σημείο; για να γίνουμε ευφυείς διαχειριστές χρειάζεται πολύς δρόμος (και ξαναδιάβασμα της ιστορίας ίσως).
Την καλησπέρα μου, σου αφήνω και καλό μήνα .

ανεστης είπε...

Λιακάδα μου, η αντίρρησή μου δεν είναι στο μουσείο αλλά στη διεκδίκηση των "Ελγινείων". Και δεν είναι ακριβώς αντίρρηση (κι εγώ νοιώθω οτι ίσως καλό θα ήταν να έρθουν πίσω), αλλά προβληματισμός.

Με την ευκαιρία: Δες την καρυάτιδα που είναι στο βρρεταννικό και αυτές είναι εδώ και πες μου τι βλέπεις.