17/2/11

Ποιοί σαρκάζουν τους Atenistas;

Τον τελευταίο καιρό ευδοκιμεί στα «κοινωνικά μέσα» ένα καινούριο φρούτο.

Είναι η κριτική και ο σαρκασμός στους atenistas.
Αν κάνετε μια αναζήτηση θα βρείτε χωρίς ιδιαίτερο κόπο ένα βουνό από αστείες φλυαρίες κατά της πρωτοβουλίας (να ένα χαρακτηριστικό).

Αυτή η κριτική είναι ιδιαίτερα εμφανής και την παρατήρησε κι ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος που γράφει ένα καλό κείμενο στη Lifo.

Μαζί με τους atenistas φυσικά σαρκάζεται γενικότερα ο εθελοντισμός Πιθανότατα επειδή δεν είναι βολικό να καλύπτονται τα κρατικά κενά και τις αδυναμίες όταν οραματίζεσαι ένα κράτος με τόσα εκατομμύρια υπαλλήλων που θα φτάνουν να φτυαρίσουν το χιόνι μπροστά στη γκαραζόπορτά σου πριν "το στρώσει".

Μέχρι αυτό το παρόν κράτος λοιπόν να ανταποκριθεί στο ακέραιο σ’ αυτό του το καθήκον, θα πρέπει να δεχτούμε τη βρωμιά και -κυρίως- την απαξίωση του δημόσιου χώρου. Προφανώς για να καταδείξουμε το κενό με όσο πιο έντονο τρόπο γίνεται. Για να φωνάζουμε "κοιτάξτε που μας έχουν και ζούμε", "τι κάνει το κράτος"...

Έτσι η εγκατάλειψη και η εξαθλίωση του δημόσιου χώρου μας είναι οικεία εικόνα.

Και όχι μόνο οικεία αλλά και βολική για ένα ολόκληρο σύστημα: δικαιολογεί υποσυνείδητα τα 5 ευρώ που θα πρέπει να πληρώσουμε για ένα καφέ στα καφέ της πόλης αφού αυτά αποτελούν το μοναδικό καταφύγιο της κοινωνικής συναναστροφής.

Υπάρχει όμως κι άλλη μία ανάγνωση που προσωπικά θεωρώ σημαντική: Η δράση των atenistas και οι άλλοι εθελοντισμοί που σαρκάζονται, είναι πολύ συνηθισμένες σε άλλες κοινωνίες όπου ο συνεκτικός κοινωνικός ιστός είναι ακόμα ισχυρός. Πολύς είναι ο κόσμος σε Ευρώπη, Αμερική στον ελεύθερο χρόνο του (ή όντας άνεργος) αποφασίζει να προσφέρουν μερικές ώρες της εβδομάδα εθελοντική εργασία για μετανάστες, άπορους, αδέσποτα ζώα. Για οποιοδήποτε σκοπό. Λέγεται «κοινωνική συνοχή», λέγεται «αλληλεγγύη».

Εδώ όμως τον τόπο του κοινωνικού και πολιτικού παράδοξου, αντί να γίνεται λόγος για αυτή την -από καιρό χαμένη- κοινωνική αλληλεγγύη, αντί να αναζητούνται τρόποι κοινωνικής συσπείρωσης, ευδοκιμεί ο εύκολος σαρκασμός των "γραφικών" atenistas.

Και όπως σωστά καταλήγει ο Τσαγκαρουσιάνος: "Άξιος να κρίνει τους atenistas είναι όποιος έχει πράξει κάτι ελάχιστα χρησιμότερο από αυτούς".



Υ.Γ. Η φωτογραφία δεν είναι απο την αντί-δραση των atenistas αλλά απο τη δράση των "βρωμίστας". Που όμως δεν στηλιτεύονται ούτε σαρκάζονται πουθενά.

21 σχόλια:

Τσούγδω είπε...

Προσωπικά τους atenistas τους παραδέχομαι και αδυνατώ να κατανοήσω προς τι η επίθεση ειρωνίας που δέχονται.

Δεν μπορώ να καταλάβω για ποιον λόγο κάποιοι τους ασκούν κριτική, ίσως αισθάνονται την υποχρέωση να απαξιώνουν τα πάντα και δεν μπορούν να μην πουν τον "καλό τους λόγο" και την εξυπνάδα τους ΚΑΙ για τους atenistas. Τους τρώει....

Δεν νομίζω οτι ενοχλούν κανέναν με το να προσπαθούν να κάνουν κάτι το ελάχιστο, αλλά καλό για το μέρος που ζουν.

ανεστης είπε...

Κοίτα, και οι δύο συχνάζουμε στο twitter και πιθανότατα έχεις δει κι εσύ την άποψη οτι είναι "νεοφιλελεύθεροι".
Πράγμα που σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει οτι δεν τα περιμένουν όλα απο το κράτος(;) σε αντίθεση με τους "κρατιστές"(;).
Φαίνεται έχουμε χάσει μαθήματα, τότε που διδάχτηκε το οτι ο εθελοντισμός είναι αντι-αριστερός.
Τι να σου πω, άβυσσος η ψυχή των ανθρώπωνε.

ανεστης είπε...

Α, μπορεί και συνομιλία που έγινε πριν χρόνια στα σχόλια εδώ να σε διαφωτίσουν περισσότερο.

http://anebala.blogspot.com/2007/07/blog-post_04.html

Τσούγδω είπε...

Τώρα που το σκέφτομαι... Ναι έχουν δίκιο όσοι τους λένε νεοφιλελεύθερους. Είναι προφανές οτι η δημιουργία των atenistas αποσκοπεί στην συκοφάντηση του λαικού κινήματος.
Οποιαδήποτε αντίδραση δεν παίρνει τη μορφή αγώνα εναντίον του καπιταλισμού, είναι ουσιαστικα δημιούργημά του.

ΥΓ: Τι άλλο θα ακούσουμε! Δεν είχα ιδέα οτι τους "κατηγορούσαν" ως νεοφιλελεύθερους.

ανεστης είπε...

Αθώα μου κορασίδα. Γι αυτό και το φωτοστέφανο;

Τσούγδω είπε...

Φυσικά!
(Αλλά πίσω έχει η αχλάδα την ουρά, εξου και τα διαβολοφτερά στην πλάτη!)

Ανώνυμος είπε...

Εγώ δεν έχω κάνει κάτι καλύτερο από τους ατενίστας; Έχω δικαίωμα να τους κρίνω ή όχι; Αν τους κρίνω παίζει να μπω φυλακή ας πούμε;

Ε ναι ρε φίλε, κολλούσα αφίσες για την απεργία ας πούμε. Άντε φωνάξτε τους μπάτσους.

Μα μιλάμε είστε γελοίοι. Άντε ανοίξτε κανένα βιβλιαράκι να ξεστραβωθείτε τι είναι κρατισμός και τι εθελοντισμός... έλεος, λες και το ένα είναι ενάντια στο άλλο. Ελεεινοί απολιτικ αυνανιζόμενοι

ανεστης είπε...

Ανώνυμε
ελπίζαμε πως θα μας διαφώτιζες λίγο με τις γνώσεις σου αλλά απαξίωσες... Θα μείνουμε για πάντα στο σκοτάδι.

Ανώνυμος είπε...

Ρε Ανέστη, με τις αγάμητες πότε θα ασχοληθείς;

ο δείμος του πολίτη είπε...

Επειδή γίνεται πολύς λόγος, καλό θα ήταν να διαφοροποιήσουμε τον εθελοντισμό (με τον οποίο συμφωνώ και ορθά, ορθότατα, το θέτεις κι εσύ) με τις ΜΚΟ που συχνά λειτουργούν ως φενάκη εθελοντισμός. Ο εθελοντισμός λειτουργεί ως ένας ισχυρός συνεκτικός δεσμός.

Μπορεί να έρχεται να υποκαθιστά συχνά κρατικές λειτουργίες και στην ουσία να συντηρεί ένα ανίερο προς τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες κράτος, αλλά καταφέρνει και συνδέει τον κοινωνικό ιστό.

Πολλοί αριστεροί συχνά διαφωνούν με τον εθελοντισμό, επειδή ακριβώς αυτό το ανίερο/σάπιο κράτος πρέπει να γκρεμιστεί. Πρόκειται όμως για μία στάση εξαιρετικά επιπόλαια και μισαλλόδοξη. Η ίδια η αριστερά προάγει τον εθελοντισμό μέσα από τα κοινά, μέσα από κοινές δράσεις υποκαθιστώντας συχνά όργανα/θεσμούς τους έθνους και του κράτους.

Και ας σημειώσω (πολύ έγραψα πάλι) ότι εθελοντισμός είναι κάθε προσπάθεια βελτίωσης της ποιότητας ζωής του συνανθρώπου. Είναι βασικό στοιχείο του ανθρωπισμού. Έτσι δεν μπορούμε να δεχτούμε ότι ο εθελοντισμός είναι δυνατόν να συνάδει με μία αντικοινωνική ή ρατσιστική στάση. Εκ των πραγμάτων λοιπόν εθελοντές μπορούν να είναι/χαρακτηριστούν μόνο οι δημοκρατικοί πολίτες.

ανεστης είπε...

Δήμο, σωστά το θέτεις, μ' αυτό τον εθελοντισμό ασχολήθηκα κι εγώ, όχι των ΜΚΟ, (χωρίς όμως και πάλι να τις τσουβαλιάζω).
Είναι δύσκολο να διακρίνεις τις κλίμακες εθελοντισμού-ακτιβισμού-ΜΚΟ, θα έλεγα πως μάλλον είναι θέμα κλίμακας, μεγεθών. Απο το να μαζευτούμε οι γείτονες να καθαρίσουμε μια πλατεία, ένα οικόμεδο (Ναυαρίνου), μέχρι να αποκαταστήσουμε μια ασχήμια (ατενίστας) είναι εθελοντισμός.

Δυτυχώς έχω παρατηρήσει πως η ευρύτερη αριστερά (συγγνώμη για το γενικό του όρου) ενθαρρύνει μόνο τις δράσεις που εξυπηρετούν μια βραχυπρόθεσμη πολιτική σκοπιμότητα.

Αν κάνω λάθος διόρθωσέ με.

Greco mascara είπε...

Για όσους δεν κατάλαβαν προς τι οι αντιδράσεις:

Ο εθελοντισμός στην Ελλάδα απέκτησε κακό όνομα από το 2004 και μετά. Έγινε ένα σπάταλο πανηγύρι για την κονόμα και τη ντόπα που πουλήθηκε με ρομαντικό περιτύλιγμα. Μέσα σ'αυτό το ρομαντικό περιτύλιγμα προωθήθηκε ο εθελοντισμός, όχι ως αυθεντική κίνηση "από τα κάτω" αλλά με σχεδιασμό "από τα πάνω". Φαντάζομαι πως ακόμα κι αυτοί που προσέφεραν την εργασία τους τελείως ρομαντικά το 2004, σήμερα έχουν διαπιστώσει το παιχνίδι που παίχτηκε. Νομίζω σήμερα κανένας εθελοντής δεν έχει αυταπάτες πως βοήθησε στο να γίνουν οι αγώνες περισσότερο αθλητισμός και λιγότερο εμπόριο.

Μέσα σ'αυτό το πλαίσιο λογικό είναι κάθε κίνηση που στηρίζεται στον εθελοντισμό να βρίσκει απέναντί της την καχυποψία. Δεν μιλάω για κόμματα και παρατάξεις της αριστεράς που είναι τελείως αντίθετοι με το προφίλ των atenistas (διάβαζα κάπου μια συζήτηση πως τους ξενίζει το "εταιρική ευθύνη" που έχουν στο site τους) αλλά για τους απλούς πολίτες που καλούνται να συμμετάσχουν. Η λογική είναι "αφού η καθαριότητα κτλ είναι ευθύνη του κράτους και *πληρώνω φόρους* γι'αυτό, γιατί να το κάνω;" Δηλ. θα πληρώνω φόρους για να το ξύνει ο οδοκαθαριστής στο πόστο γραφείου που του δώσανε και από πάνω θα πάρω τη σκούπα για να καθαρίσω;

Μετά είναι και το άλλο. Οι atenistas μπορεί να είναι καλά παιδιά, αλλά στην Κομοτηνή οι komotinistas ακούω πως δημιουργήθηκαν από κάποιο κύριο που κατέβηκε στις δημοτικές εκλογές με ένα συνδυασμό ανεξάρτητο μεν, ακροδεξιών πεποιθήσεων δε.

Εγώ προσωπικά στηρίζω ηθικά τους atenistas (και όχι τους denplironistas ούτε τους molotofistas) με τη λογική πως ο σκοπός δεν είναι να υποκαταστήσουμε το κράτος, αλλά να αναδείξουμε τις κακές πρακτικές και να συμβάλουμε στην εξέυρεση λύσεων. Δε θέλω όμως να υποκαταστήσω τον λουφαδόρο "οδοκαθαριστή" ούτε να γίνω όργανο του κάθε "αγανακτισμένου πολίτη" που έχει πολιτικές επιδιώξεις.

ανεστης είπε...

@Greco
Κι όμως εγώ ξέρω ανθρώπους που είναι πολύ χαρούμενοι που συμεμτείχαν στους Ολυμπιακούς ως εθελοντές γιατί ανεξάρτητα με την αισχρή μπίζνα, ήταν η τελευταία φωτεινή εξωστρεφής στιγμή της χώρας μας όπου όλοι(;) κάναμε την υπέρβασή μας, ξεπεράσαμε για λίγο τη μιζέρια μας.
Η εταιρική ευθύνη -ναι- είναι μια νεοφιλελεύθερη παγίδα, αλλά δεν νομίζω οτι συνδέεται με κάποια δράση τους στο πολιτικό πλάισιο που μπαίνει απο τους νεοφιλελεύθερους (κάνω κοινωνικό έργο, σου μειώνω τα κρατικά έξοδα, μου μειώνεις τους φόρους). Δεν είδα να μπήκε κάποιο τέτοιο θέμα. Τώρα αν δεν το έχω πάρει είδηση...
Επίσης δεν νομίζω πως είναι οι ίδιοι υπέυθυνοι για το αν η καλή τους εικόνα γίνεται αντικείμενο εκμετάλευσης απο καλοθελητές.

Να υπενθυμίσω οτι σε λίμνη πλήρους ακινησίας η παραμικρή πέτρα φέρνει τρικυμία;

Xavier είπε...

Ευτυχώς που έχουμε τους Atenistas, την Εκκλησία, τη Μαριάννα Βαρδυνογιάννη και μερικούς ακόμα και έχουμε κάπου να ελπίζουμε!

Θεοί στο crackhitler!!! :-D

ανεστης είπε...

@xavier
Μέχρι σιγμής δεν έχω δει ούτε ένα επιχείρημα που να στέκει κατα της δράσης των ατενίστας. Και το δικό σου σχόλιο δεν προσθέτει τίποτα δυστυχώς.
Με απογοητεύεις που συμφωνείς με τη τζάμπα μαγκιά τηα ανέξοδης κριτικής. Σε είχα για άνθρωπο της δράσης. Και ξέρεις τι λέει το αξίωμα της δράσης: Απο τη στιγμή που υπάρχει κάποιο αποτέλεσμα, δικαιώνεται.

Xavier είπε...

Ανέστη νομίζω ότι το σχόλιό μου ήταν σαφές. Θεωρώ την όποια δράση των Atenistas ίδιας αξίας και νοήματος με αυτή της Εκκλησίας και της Μαριάννας Βαρδυνογιάννη. Μπορεί να βοηθήσουν 2-3 κακές καταστάσεις αλλά επί της ουσίας απλά τις απαλύνουν.

Στο μόνο που τους διαφοροποιώ είναι ότι οι μεν κάνουν ό,τι κάνουν μάλλον κυρίως από τύψεις ενώ οι δε κυρίως από συμφέρον.

Το οποίο δεν είναι και τραγικά κακό γιατί οι τύψεις είναι ένα επαναστατικό συναίσθημα :-)

Πάντως να ξέρεις ότι υπάρχουν πολλοί περισσότεροι άνθρωποι που δρουν διατηρώντας πολύ χαμηλότερο προφίλ. Τον τελευταίο καιρό έχω δει συγκλονιστηκές προσπάθειες από ανθρώπους που βοηθούν τους "κοινωνικα απόκληρους" ανθρώπους που η Πολιτεία και η κοινωνία αποφάσισε να εγκαταλείψει εντελώς πια στην τύχη τους επειδή οι καιροί είναι δύσκολοι. Και επειδή τα καλά πρέπει να ακούγονται και όχι μόνο τα κακά, οι άνθρωποι αυτοί προέρχονται αποκλειστικά από το σκληρό πυρήνα της "κομματικής και δογματικής" αριστεράς. Και επιδιώκουν την ουσία και όχι το lifestyle.

ανεστης είπε...

Σ' αυτό το σημείο σταματά να με απασχολεί η ιστορία με τους ατενίστας και ρποσπαθώ να καταλάβω το συνομιλητή μου.
Ποιός έχει τύψεις xavier; Οι ατενίστας δεν αποτελούνται ούτε απο πρώην δημάρχους Αθηνών ούτε απο κυβερνητικούς. Θες λοιπόν να μου διευκρινήσεις λίγο τα πράγματα γιατί μάλλον έχω χάσει κάτι.
Και φυσικά είμαι υπερ της δράσης που αναφέρεις και υπερ όλων των δράσεων αλλά στην προκείμενη περίπτωση οι ατενίστας είναι που λοιδωρούνται.
Και με συμπαθάς αλλά η "επικοινωνία" και το "προφίλ" δεν είναι η ουσία.

Xavier είπε...

Μιλάω για τις τύψεις που νοιώθει ο μέσος άνθρωπος όταν βλέπει πχ έναν άστεγο να ζητιανεύει. Τύψεις για το ότι ανήκει στους "βολεμμένους".

Κατα τ'αλλα καλές οι δράσεις αλλά πρέπει να είναι και συνειδητοποιημένες. Οι atenistas αρνούνται να πάρουν οποιαδήποτε θέση για οτιδήποτε προβάλλοντας το ηλίθιο επιχείρημα ότι δε θέλουν να πολιτικοποιούν τις δράσεις τους. Λες και πρέπει να είσαι κομματόσκυλο για να έχεις άποψη. Οπότε ένα κάποιο κράξιμο είναι αναπόφευκτο.

Δηλαδή όταν μου λέει εμένα ο atenistas (σε προσωπικό επίπεδο, γιατί μου έχει συμβεί), "δεν έχω άποψη για τους μετανάστες, εγώ απλά θέλω να τους δώσω κουβέρτες να μην κρυώνουν το βράδυ", τι να τον πω; Θα τον πω καλό παιδί, αλλά και λίγο χαζούλι...

ανεστης είπε...

@Xavier
Αν το αναλύσεις λίγο θα δεις οτι το "δρω για ένα αποτέλεσμα, για το σύνολο" είναι βαθύτατα πολιτική άποψη, να μη σου πω οτι είναι και πιο πολιτική απο το "διαδηλώνω για το μισθό μου".

Xavier είπε...

Πως δρουν οι Atenstas για το σύνολο όταν διατυπανίζουν ότι απαλάσσουν του υπεύθυνους από τις ευθύνες τους μια που "δεν περιμένουμε τοα πάντα από το κράτος";

Άλλο να ζητάς τα πάντα από το κράτος κι άλλο να ζητάς τα αυτονόητα και αυτά που υποχρεούται να παρέχει και να τηρεί.

ανεστης είπε...

@Xavier
η δράση τους είναι για το σύνολο (τουλάχιστον όσων ζουν στην Αθήνα). Δεν έχει ατομικούς στόχους. Επίσης η όποια δράση τους δεν καταργεί τις κεντρικές ευθύνες ούτε αναιρεί την υποχρέωσή μας να τις απαιτούμε και να διεκδικούμε. Αυτά τα "μονοσήμαντα" είναι για μικρά παιδιά.

Απο την άλλη: πως θα σου φαινόταν αν σε ένα εντελώς διαλυμένο ΕΣΥ χωρίς γιατρούς, πήγαινε κάποιος στα εξωτερικά ιατρεία με αιμοραγία και φώναζε "όχι δεν πάω σε άλλο γιατρό, θα περιμένω να στελεχωθεί το ΕΣΥ για να μου σταματήσει την αιμοραγία";