9/10/09

Η καταναλωτική νομοθεσία και η Hewlett Packard

Μετά από 6 χρόνια ελάχιστης λειτουργίας, το scanner μου (Hewlett Packard), αποφάσισε ότι δεν επιθυμεί πλέον να εργάζεται. Θεμιτό; Φυσικά. Μηχάνημα είναι, γι αυτό υπάρχουν τα service.

Όπως θεμιτό είναι το να επιχειρήσω να το επισκευάσω. Άλλωστε όταν το αγόρασα δεν διάλεξα τον φθηνότερο αλλά κάποιο «αναβαθμισμένο» μηχάνημα σε αντικατάσταση του παλιότερου.
Αμ δε… η HP δήλωσε ότι δεν θα παραλάβει τη συσκευή γιατί «δεν υποστηρίζεται πλέον». Πέρασαν 6 ολόκληρα χρόνια!

Το ντιζαινάτο πτώμα!

Ανέτρεξα στην σελίδα της Γραμματείας Καταναλωτή. Η νομοθεσία που βρήκα εκεί είναι σαφής:
«Ο προμηθευτής καινούργιων διαρκών καταναλωτικών προϊόντων οφείλει να εξασφαλίζει στους καταναλωτές την συνεχή παροχή τεχνικών υπηρεσιών για τη συντήρηση και επισκευή τους για χρονικό διάστημα ίσο με τη πιθανή διάρκεια της ζωής τους. Επίσης, οφείλει να εξασφαλίζει στους καταναλωτές την ευχέρεια προμήθειας των ανταλλακτικών και άλλων τυχόν προϊόντων, που απαιτούνται για τη χρήση τους σύμφωνα με τον προορισμό τους, για όλη την πιθανή διάρκεια της ζωής τους. (άρθρο 5 (6) ).

Καταλάβατε; Όχι; Μα είναι σαφής ο νόμος…
Είσαι υποχρεωμένος κύριε να παρέχεις ανταλλακτικά και σέρβις για όλο το ΠΙΘΑΝΟ διάστημα ζωής του προϊόντος. Η υποχρέωση του προμηθευτή είναι τόσο αυστηρή όσο συγκεκριμένος είναι και ο «πιθανός» χρόνος ζωής της συσκευής.

Ο νομοθέτης μας δουλεύει κανονικότατα. Τρέχα-γύρευε στα δικαστήρια το ποιο είναι το αναμενόμενο χρονικό διάστημα ζωής μιας συσκευής.

Πήρα τηλέφωνο στο 1520. Με παρέπεμψαν με συνοπτικές διαδικασίες στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή στο τηλέφωνο 3893000

Πήρα τηλέφωνο εκεί όπου μια κυρία δήλωσε αδυναμία να με διαφωτίσει περισσότερο και με παρέπεμψε στο Συνήγορο του Καταναλωτή στο τηλέφωνο 6460814

Πήρα τηλέφωνο εκεί αρκετές φορές όπου δεν απαντούσε κανείς.

Ακούς Γιώργο Παπανδρέου που θες να καταργήσεις κρατικές θέσεις εργασίας; Τι θα κάνουν όλες αυτές οι Γραμματείες και οι Συνήγοροι αν ενοποιηθούν; Ποιόν θα ταλαιπωρούν μετά;

Η απαράδεκτη τακτική της HP δεν είναι ευτυχώς ο κανόνας. Οι περισσότερες εταιρίες διαρκών καταναλωτικών παρέχουν υποστήριξη και ανταλλακτικά για τουλάχιστον 10 χρόνια από την παραγωγή του κάθε μοντέλου. Φυσικά αυτό για εταιρίες που έχουν πολύ μεγάλη γκάμα προϊόντων σημαίνει ένα καλά οργανωμένο σύστημα παροχής ανταλλακτικών με κεντρικό πανευρωπαϊκό στοκ. Και κόστος. Που όμως είναι και marketing, είναι τμήμα της «εταιρικής ευθύνης» και της φήμης της εταιρίας.
Προφανώς η HP δεν θέλει να επωμιστεί αυτό το κόστος (και την καλή φήμη που συνεπάγεται), οπότε να και η υποχρέωσή μου να σας προειδοποιήσω.

Τα προϊόντα της HP είναι ουσιαστικά αναλώσιμα και όχι «διαρκή». Αν επιμένετε να διαλέξετε δική τους συσκευή διαλέξτε την φθηνότερη.

10 σχόλια:

Xavier είπε...

Ενδιαφέρουσα υπόθεση. Τα περισσότερα προϊόντα τεχνολογίας θεωρούνται αναλώσιμα όντως. Το χαμηλότατο κόστος μαζικής παραγωγής τέτοιων προϊόντων φέρνει αυτά τα αποτελέσματα. Και με τόσο χαμηλό κόστος αγοράς και υψηλό κόστος επισκευής (σε σχέση με αυτό της αγοράς τουλάχιστον), είναι λογικό και ο καταναλωτής να μην ασχολείται και πολύ όταν του τυχαίνει κάτι τέτοιο που περιγράφεις.

Και σκέψου ότι υπάρχει αντίστοιχη τάση και στην αγορά αυτοκινήτου.

Για να είμαι ειλικρινής, με θλίβει όταν βλέπω το πόσο χαμηλά κοστολογούνται στην αγορά συσκευές τεχνολογίας που κρύβουν μέσα τους χρόνια επιστημονικών επιτευγμάτων, φοβερές ιδέες και σκληρή δουλειά κάποιων ανώνυμων ανθρώπων. Και με εξοργίζει στον αντίποδα η υπερκοστολόγιση ενός ρούχου ή ενός καναπέ με τη δικαιολογία ότι απαιτεί έμπνευση ενός επώνυμου μαλάκα. Άλλα αυτό είναι άλλο θέμα μάλλον...

ανεστης είπε...

Καθόλου άλλο θέμα δεν είναι. Θα συνεχίσω στο θέμα γιατί με ιντριγκάρισες. Διεθνώς υπάρχει ολόκληρη τάση κι εμείς οι νεόπλουτοι δεν έχουμε πάρει μυρωδιά.

Sakis είπε...

Χαβιέρ
Συμφωνώ. τα ίδια έπαθα και εγώ αλλά πάλι ΗΡ πήγα και πήρα ίσως επειδή έχω βολευτεί με τη λειτουργία των συγκεκριμένων μηχανημάτων.
Το παλιό δεν το ανακύκλωσα και ψάχνω να βρώ τρόπους μπας και το φτιάξει κάποιος γιατί φαίνετια ότι έχει κάτι απλό (βλάβη στον μηχανισμό τροφοδοσίας του χαρτιόυ)

Αλήθεια πόση ανακύκλωση γίνεται σε αυτές τις συσκευές? Δεν μιλάω μόνον στην Ελλάδα αλλά και στις χώρες του αναπτυσσόμενου ή Τρι΄του Κο΄σμου.

Και ένα άλλο σημαντικό. Τα εκατομμύρια σιντάκια που πετάμε καθημερινά τα ανακυκλώνουμε στην Ελλάδα? αλλού τί γίνεται?
Ξέφυγα λίγο αλλά με απασχολεί το θέμα

ο δείμος του πολίτη είπε...

Για την κατανάλωση έχουμε μιλήσει κι άλλοτε. Το ζήτημα είναι ότι ο καταναλωτής στην Ελλάδα δεν έχει ουσιαστικά δικαιώματα και ότι οι εταιρείες μένουν στο απυρόβλητο.

xeimwniatikhliakada είπε...

Μακρυά από ΗP γενικώς και samsung στα κινητά ! Εκει αν δεις αντιμετώπιση . Δεν είχε κλείσει μήνας και τα ακουστικάκια τα φτυσαν! Πηγα και ζήτησα αντικατάσταση! Κακή χρήση μου είπαν! Αν τα είχα κρατήσει μεσ στο κουτί τους λες θα δούλευαν?

ανεστης είπε...

Xavier - Σάκη
Υποτίθεται πως όταν έχεις μια συσκευή για πέταμα (ανακύκλωση), την παραλαμβάνουν ειδικές υπηρεσίες δήμων και σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο electrocycle.gr καταλήγουν εκεί (που;) και ο βαθμός ανακύκλωσης των υλικών φτάνει το 80-85%.
Προσωπικά θα ήθελα να ελπίζω πως όσα λένε, γίνονται.
Φυσικά αυτό δεν πρέπει να σχύει για τα CD που χρειάζονται ειδικές υποδομές και τεχνολογία για να ανακυκλωθούν (εκτός αν τα πετάνε στα πλαστικά).

ανεστης είπε...

Δείμο,
θεωρείς δηλαδή ότι αυτές οι περιπτώσεις δεν θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν με λίγη κοινή λογική στη νομοθεσία; Το ξέρεις οτι στην Τουρκία υπάρχει σαφής κανονισμός για 10 χρόνια υποχρεωτικής υποστήριξης;

ανεστης είπε...

λιακαδα
Να τα λέμε αυτά. Να κυκλοφορούν για να ξέρουμε κι οι υπόλοιποι.

Sakis είπε...

Ανέστη το ξέρω το site οπως και για το πρόγραμμα ανακύκλωσης των δήμων.
Τώρα αν δεις ο δήμος της Ηλιούπολης που δέχεται τις συσκευές θα αμφιβάλλεις ακόμα περισσότερο.
Γιά μένα π΄ρπει να δημιουργηθούν ειδικοί κάδοι ανακύκλωσης συσκευω΄ν σε μαζικούς χώρους όπως στα σχολεία όπου δεν υπάρχει περίπτωση να μην έρχονται εκεί καθημερινά όλες οι οικογένειες μιάς πόλης (παιδιά και γονείς, με την ένοια ότι είναι προσιτό καθημερινά) Φυσικά μιά φορά την εβδομάδα ειδικό συνεργείο να τους αδειάζει
την καλη μέρα μου

ανεστης είπε...

@Sakis
Κι εγώ στο Γέρακα αυτά βλέπω, οτι έχουν τοποθετήσει κάδους σε σχολεία κλπ. Πήρα λοιπόν τηλέφωνο και μου έδωσαν ένα τηλέφωνο 11130 (όπου ποτέ δεν απάντησε κανείς!!!) και το τηλέφωνο της "Μαραθώνιας διαδημοτικής επιχείρησης" όπου απάντησαν αμέσως και θα με πάρουν τηλέφωνο για το πότε θα περάσουν να παραλάβουν τη συσκευή (καλο;).