Τι κακό είναι αυτό με το «300»; Ένα κόμικ – ταινία έγινε μέγιστο θέμα για το αν είναι ιστορικά ακριβές (δεν ξέρω κανέναν που να ήταν στις Θερμοπύλες σαν πολεμικός ανταποκριτής).
Προτείνω ψυχραιμία. Στην Ελλάδα τα "ξεσκίζουμε" όλα. Ακόμα και μια ταινία που παράγεται για να ψυχαγωγήσει πρέπει να κανακεύει τις εμμονές μας; Είδατε τους Ρουμάνους ξεσηκώνονται επειδή ο "Δράκουλας" του Μπραμ Στόκερ δεν έχει συνέπεια με την ιστορική αλήθεια του Βλάντ Τσέπες; Αν κάποιος αποζητάει την "διαμόρφωση συνείδησης" και την "ιστορική αλήθεια" ας μη πάει στα Multiplex. Ας στρώσει τον κώλο του να ανοίξει κανένα βιβλίο!
Διότι αγαπητέ ο κινηματογράφος είναι μορφή τέχνης και άρα βαθύτατα υποκειμενική έννοια. Δεν μπορείς να απαιτείς από ένα κινηματογραφικό έργο (που μάλιστα προέρχεται από ΚΟΜΙΚ) να είναι ιστορικά συνεπές. Δεν είναι προτεραιότητα του δημιουργού, πάει και τελείωσε. Όπως και από ένα ζωγραφικό έργο όπου επ-εισέρχονται τεράστιες ποσότητες υποκειμενικότητας δεν μπορείς να απαιτείς να είναι φωτογραφική απεικόνιση. Ο πίνακας του Λύτρα "το κρυφό σχολειό" δημιούργησε ολόκληρο το σχετικό μύθο στην Ελλάδα. Αυτό ήταν ιστορικά ακριβές; Εν τέλει η "ποιητική άδεια" (η ελευθερία του να φεύγεις από τη φόρμα και την αναπαραγωγή της πραγματικότητας αφορά όλη την τέχνη. Και το τραγούδι ακόμα. Άλλωστε έτσι δημιουργούνται και οι μύθοι. Ας απεμπλακούμε από το παραμύθι ότι έχουμε πνευματικά δικαιώματα στην ιστορία και πρέπει ότι κυκλοφορεί πρέπει να έχει την πιστοποίησή μας. Η ιστορία, οι μύθοι, οι θρύλοι δεν πατεντάρονται. Ενίοτε γίνονται και κόμιξ (δόξα τω θεώ) για να περνάμε καλά μασουλώντας ποπ κορν χωρίς τις γαμημένες ενοχές της αρχαιοελληνικής εμμονής μας.
Και αν κάποιος θεωρεί ότι πρέπει να υπερασπιστούμε την ιστορία μας (ναι, για μια ταινία-κόμικ μιλάμε!!!) ας μου πει αν ξέρει τι έγραψε ο Πλάτωνας, τι είπε ο Ηράκλειτος, αν γνωρίζει σε ποιο έργο υπάρχει κάποιος Κρέων κλπ. Αν η ιστορία μας απειλείται, απειλείται κυρίως από εμάς τους νεοέλληνες. Αν λοιπόν μελετήσουμε καλύτερα και προσαρμόσουμε τη διαλεκτική μας και ίσως τις επιλογές μας και τον τρόπο ζωής μας, θα τιμήσουμε περισσότερο την ιστορία που τόσο απλοϊκά "υπερασπιζόμαστε".
Προτείνω ψυχραιμία. Στην Ελλάδα τα "ξεσκίζουμε" όλα. Ακόμα και μια ταινία που παράγεται για να ψυχαγωγήσει πρέπει να κανακεύει τις εμμονές μας; Είδατε τους Ρουμάνους ξεσηκώνονται επειδή ο "Δράκουλας" του Μπραμ Στόκερ δεν έχει συνέπεια με την ιστορική αλήθεια του Βλάντ Τσέπες; Αν κάποιος αποζητάει την "διαμόρφωση συνείδησης" και την "ιστορική αλήθεια" ας μη πάει στα Multiplex. Ας στρώσει τον κώλο του να ανοίξει κανένα βιβλίο!
Διότι αγαπητέ ο κινηματογράφος είναι μορφή τέχνης και άρα βαθύτατα υποκειμενική έννοια. Δεν μπορείς να απαιτείς από ένα κινηματογραφικό έργο (που μάλιστα προέρχεται από ΚΟΜΙΚ) να είναι ιστορικά συνεπές. Δεν είναι προτεραιότητα του δημιουργού, πάει και τελείωσε. Όπως και από ένα ζωγραφικό έργο όπου επ-εισέρχονται τεράστιες ποσότητες υποκειμενικότητας δεν μπορείς να απαιτείς να είναι φωτογραφική απεικόνιση. Ο πίνακας του Λύτρα "το κρυφό σχολειό" δημιούργησε ολόκληρο το σχετικό μύθο στην Ελλάδα. Αυτό ήταν ιστορικά ακριβές; Εν τέλει η "ποιητική άδεια" (η ελευθερία του να φεύγεις από τη φόρμα και την αναπαραγωγή της πραγματικότητας αφορά όλη την τέχνη. Και το τραγούδι ακόμα. Άλλωστε έτσι δημιουργούνται και οι μύθοι. Ας απεμπλακούμε από το παραμύθι ότι έχουμε πνευματικά δικαιώματα στην ιστορία και πρέπει ότι κυκλοφορεί πρέπει να έχει την πιστοποίησή μας. Η ιστορία, οι μύθοι, οι θρύλοι δεν πατεντάρονται. Ενίοτε γίνονται και κόμιξ (δόξα τω θεώ) για να περνάμε καλά μασουλώντας ποπ κορν χωρίς τις γαμημένες ενοχές της αρχαιοελληνικής εμμονής μας.
Και αν κάποιος θεωρεί ότι πρέπει να υπερασπιστούμε την ιστορία μας (ναι, για μια ταινία-κόμικ μιλάμε!!!) ας μου πει αν ξέρει τι έγραψε ο Πλάτωνας, τι είπε ο Ηράκλειτος, αν γνωρίζει σε ποιο έργο υπάρχει κάποιος Κρέων κλπ. Αν η ιστορία μας απειλείται, απειλείται κυρίως από εμάς τους νεοέλληνες. Αν λοιπόν μελετήσουμε καλύτερα και προσαρμόσουμε τη διαλεκτική μας και ίσως τις επιλογές μας και τον τρόπο ζωής μας, θα τιμήσουμε περισσότερο την ιστορία που τόσο απλοϊκά "υπερασπιζόμαστε".
5 σχόλια:
Διαπιστώνω ότι λίγο έως πολύ συγκλίνει η άποψη μας..
Αν κάποιος αποζητάει την "διαμόρφωση συνείδησης" και την "ιστορική αλήθεια" ας μη πάει στα Multiplex. Ας στρώσει τον κώλο του να ανοίξει κανένα βιβλίο!! Σωστότατο!
Μπούχτησα με όλη αυτή την ισοπεδωτική αλλά σοβαροφανή ελαφρύτητα που δημιουργεί θέμα από το τίποτα.
Το άλλο το ακούσατε? Ναι λέει ότι στις αίθουσες όπου προβάλλονται οι «300» χειροκροτούνε όρθιοι και συγκινημένοι , κυρίως πιτσιρικαρία ..Πάει καλά να τους άρεσε το κόμικς και η απόδοση αυτού, αλλά μπααα, την έχουν εκλάβει κομματάκι αλλιώς,(πως λέμε πάρτο αλλιώς θα βρεις? Ε κάπως έτσι!) την ιστορία .Ναι αποτελεί τεκμήριο της φυλετικής μας ανωτερότητας ,λέει! Άκου τι λέει! Έλληνες εναντίον βαρβάρων 1-0, οι καλοί Έλληνες και οι κακοί Πέρσες, Ολυμπιακός-Παναθηναϊκός η Παναθηναϊκός –Ολυμπιακός, όλε!
-Πάμε γήπεδο ρε?
-Μπα η ομάδα φέτος δεν φτουράει ,δε πάμε τρακόσους καλύτερα..!
Υ.Γ. Μου πρότειναν να διαβάσω τις «Πύλες της φωτιάς» του Πρέσφηλντ ,αναφέρεται στις Θερμοπύλες και θεωρείται πολύ καλό, για να δούμε..
Ξέρεις όμως (για να πούμε και του στραβού το δίκιο) τι είναι να ζεις στην Ελλάδα (με όλα τα κακά που αυτό συνεπάγεται), να ξέρεις ότι βρίσκεσαι σε μια μελλοθάνατη κοινωνία, να έχεις να φας στη μάπα καθημερινά την δεδομένη ποιότητα ζωής και ανθρώπων και να έρχεται ένα κόμικ να σου κάνει ένεση ηρωισμού και "ιδανικών"; Δεν είναι και μικρό πράμα... Πως να το αντιμετωπίσει ένας 18χρονος που έχει στα μάτια του το συνεχές "before and after" μεταξύ του μαθήματος ιστορίας και της πραγματικότητας;;
Πώς να το αντιμετωπίσει ? Σαφώς και πιο συνειδητοποιημένα , άμα έχει και μαύρα μεσάνυχτα από ιστορία γράψε αλίμονο.
Αυτό είναι που θέλω να τονίσω ότι δεν το βλέπουν σαν μια καλογυρισμένη ταινία που βασίζεται σε ένα διάσημο κόμικς , αλλά ότι διαδραματίζει γεγονότα αλήθειες εκεί πέρα, γιατί απλά τους βολεύει , γιατί κερΔάνε λέμε!!
Άσε που μιλάμε για το ίδιο κοινό που γιούχαρε ,όταν του παρουσιάσανε, ένα απλό παράδειγμα λέω ,τον Μέγα Αλέξανδρο ως αδελφή.
Ίσως το θετικό μέσα σε όλα αυτά (άντε να μη με λέτε και γκρινιάρα )να είναι το κέντρισμα που μπορεί να δεχθεί ο πιτσιρικάς , ουτοσώστε να ψάξει να μάθει και κάτι περισσότερο ότι αφορά στην ιστορία. Το να έχεις ανάγκη να ψάχνεις την αλήθεια , και όχι αυτή που σου πασάρανε, με όλα τα θετικά και αρνητικά που εμπεριέχει , για εμένα προσωπικά είναι δείγμα υγιούς νου. Κάπως έτσι δεν αναπτύσσεται η ορθή κριτική σκέψη ?
Δημοσίευση σχολίου