Πριν λίγο καιρό ΄Αρης Χατζηστεφάνου δημοσίευσε στο infowar ένα άρθρο με τίτλο "Προπαγάνδα σε ράγες" που περιλάμβανε κακούς ανθέλληνες που πολεμάνε τον καλό σιδηρόδρομο για να τον απαξιώσουν και να τον ξεπουλήσουν κλπ.
Στο άρθρο του εμπλέκει και τον Πάνο Πρεβεδούρο, καθηγητή συγκοινωνιολόγο, στο Πανεπιστήμιο του Oahu στη Χαβάη (και υποψήφιο στις τελευταίες δημοτικές εκλογές).
Και επισυνάπτει το παρακάτω:
" Dear Mr. Xadjistefanou,
You are incredibly misinformed when it comes to passenger trains. There is no rail passenger service in the world that makes a profit. All except the Tokyo‐Osaka Bullet Train (Shinkansen) are subsidized. They end each year with a deficit. The typical rail system has a fare box recovery rate of about 20% which means that it covers 20% of its operating expenses and 0% of its capital expenses.
I found this devastating article by a colleague of mine whom I do not know. Read it!
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyepix_100021_22/07/2012_489794
There is no controversy between roads and rail systems. Road systems are typically smart, necessary, business‐like investments, whereas rail systems are politically motivated (pork barrel) systems that fail most business justifications. In 2004, the cost to transport one passenger, one mile in a vehicle on a highway in the US was 40 cents, inclusive of everything. The same trip on rail was 400 cents.
Private investors and banks willingly support the development of toll roads connecting large cities. The same investors will not touch any rail system as a business proposition unless there are very special conditions and sovereign guarantees (in other words, there is an arrangement for the taxpayer to cover the risks and losses.)
Fuel taxes, annual vehicle fees and tolls cover the cost of roads many times over. Greece’s economy runs on its trucks, airplanes, boats and buses. Trains on the other hand are a constant drag on the Greek economy.
In their very essence, rail systems like OSE are counterproductive and unfair. They use taxpayer money to drive airline and bus companies out of business by offering tickets that do not reflect true costs. Government systems that use citizen taxes to undermine a county’s private businesses are a sure way to failure, something that Greece has achieved.
I have no doubt that Greece would be in a substantially healthier condition today if OSE had simply been closed down twenty years ago. And the traveling public would not have even noticed. "
Χρήσιμα όλα τα παραπάνω στους λίγους που αναζητούν δεδομένα και δεν αποδέχονται προκάτ ιδεοληπτικές αλήθειες. Ελπίζω ο διάλογος να συνεχιστεί και να δούμε και απο την άλλη πλευρά κάποια στοιχεία πέρα απο το οικείο μας αριστερό αφήγημα.
Και κάτι ακόμα: Σε ένα φόρουμ απόψεων όπως το infowar είναι ψιλοαπαράδεκτο να μην υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού ή απαντήσεων.
Στις αιτίες που καταχρέωσαν τον ΟΣΕ ο καλός δημοσιογράφος κατονομάζει Υπουργούς, διοικήσεις ΟΣΕ, ιδιωτικές εταιρίες. Πουθενά όμως δεν βλέπει τα βαγόνια-φαντάσματα, τις εκμισθώσεις φορτωτικών σε τρίτες περίεργες εταιρίες με συμμετοχή συνδικαλιστών και άλλα πολλά που έχουν αποκαλυφθεί τελευταία.
Στο άρθρο του εμπλέκει και τον Πάνο Πρεβεδούρο, καθηγητή συγκοινωνιολόγο, στο Πανεπιστήμιο του Oahu στη Χαβάη (και υποψήφιο στις τελευταίες δημοτικές εκλογές).
Ο Π. Πρεβεδούρος αντέδρασε με το παρακάτω μήνυμα:
"Με έκπληξη διαπίστωσα ότι σε τεύχος του περιοδικού σας αναφερθήκατε στο πρόσωπό μου με χαρακτηρισμούς και αναφορές για ιδιότητες τις οποίες δήθεν κατέχω οι οποίες απέχουν από την πραγματικότητα. Συγκεκριμένα αναφέρεστε στο πρόσωπο μου ως ορκισμένου εχθρού του σιδηροδρόμου και συνδέετε το εν λόγω χαρακτηρισμό με την επαγγελματική μου ιδιότητα ως συγκοινωνιολόγου αλλά και τη δήθεν συμμετοχή μου σε λόμπι αυτοκινητοδρόμων αλλά και το γεγονός ότι εργάστηκα στην Αττική Oδό, ως σαν να αποτελεί η Αττική Oδός ανταγωνιστικό του σιδηροδρόμου δίκτυο. Η συνολική αναφορά προς το πρόσωπό μου δίδει την εντύπωση σε έναν τρίτο καλόπιστο αναγνώστη ότι οι απόψεις μου αντηχούν οργανωμένα συμφέροντα και εκπορεύονται όχι από εμένα ως επιστήμονα αλλά από τον εκάστοτε εργοδότη μου, γεγονός ψευδές και συκοφαντικό.
Με την παρούσα επιστολή μου, την οποία σας ζητώ να δημοσιεύσετε σε ευκρινή και αντίστοιχης προβολής με το άρθρο σας θέση, επιθυμώ να σας γνωστοποιήσω τις απόψεις μου, οι οποίες θα έπρεπε και θα μπορούσαν να περιληφθούν στο εν λόγω άρθρο, για λόγους δημοσιογραφικής δεοντολογίας αλλά και αντικειμενικής ενημέρωσης του αναγνωστικού σας κοινού.
Επιφυλασσόμενος παντός δικαιώματός μου."Και επισυνάπτει το παρακάτω:
" Dear Mr. Xadjistefanou,
You are incredibly misinformed when it comes to passenger trains. There is no rail passenger service in the world that makes a profit. All except the Tokyo‐Osaka Bullet Train (Shinkansen) are subsidized. They end each year with a deficit. The typical rail system has a fare box recovery rate of about 20% which means that it covers 20% of its operating expenses and 0% of its capital expenses.
I found this devastating article by a colleague of mine whom I do not know. Read it!
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyepix_100021_22/07/2012_489794
There is no controversy between roads and rail systems. Road systems are typically smart, necessary, business‐like investments, whereas rail systems are politically motivated (pork barrel) systems that fail most business justifications. In 2004, the cost to transport one passenger, one mile in a vehicle on a highway in the US was 40 cents, inclusive of everything. The same trip on rail was 400 cents.
Private investors and banks willingly support the development of toll roads connecting large cities. The same investors will not touch any rail system as a business proposition unless there are very special conditions and sovereign guarantees (in other words, there is an arrangement for the taxpayer to cover the risks and losses.)
Fuel taxes, annual vehicle fees and tolls cover the cost of roads many times over. Greece’s economy runs on its trucks, airplanes, boats and buses. Trains on the other hand are a constant drag on the Greek economy.
In their very essence, rail systems like OSE are counterproductive and unfair. They use taxpayer money to drive airline and bus companies out of business by offering tickets that do not reflect true costs. Government systems that use citizen taxes to undermine a county’s private businesses are a sure way to failure, something that Greece has achieved.
I have no doubt that Greece would be in a substantially healthier condition today if OSE had simply been closed down twenty years ago. And the traveling public would not have even noticed. "
Χρήσιμα όλα τα παραπάνω στους λίγους που αναζητούν δεδομένα και δεν αποδέχονται προκάτ ιδεοληπτικές αλήθειες. Ελπίζω ο διάλογος να συνεχιστεί και να δούμε και απο την άλλη πλευρά κάποια στοιχεία πέρα απο το οικείο μας αριστερό αφήγημα.
Και κάτι ακόμα: Σε ένα φόρουμ απόψεων όπως το infowar είναι ψιλοαπαράδεκτο να μην υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού ή απαντήσεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου